Hållbar industri

Nödlösningen för SL:s farliga rulltrappor

Massor av rulltrappor står still i Stockholms tunnelbana. Foto: TT-bild

Extra sensorer i rulltrappan ska slå till nödstoppet om ett trappsteg lossnar och extra stålbalkar ska hindra steget från att falla ned. Så ser nödlösningen för SL:s farliga rulltrappor ut. Nu rullar de första tre igen.

Publicerad

I söndags godkände besiktningsföretaget Dekra tre rulltrappor på T-station Östermalmstorg - två i uppgång Östermalmstorg och en i uppgång Birger Jarlsgatan. Alla tre har rullat sedan i söndags kväll - men med vissa inkörningsproblem.

Den här veckan kommer hiss- och rulltrappsföretaget Kones montörer att slutföra samma typ av förstärkningsarbete på rulltrappan vid T-centralens uppgång mot Sergels torg samt rulltrapporna vid Zinkensdamm.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här