Hållbar industri

Miljonsatsning på plåtpallar

Ett svenskt nyföretag har utvecklat lätta lastpallar av stålplåt och aluminium. Nu backas det upp med 20 miljoner kronor i färskt riskkapital från bland andra Volvo.

Publicerad

Lätt, långlivad och utrymmessnål ska den nya plastpallen tränga ut både träpallar och de tunga stålpallar som idag används av bland annat flera bilföretag. Pallarna har utvecklats av nyföretaget Crossborder Technologies. Det har huvudkontor i Lund, men tillverkningen sker hos Ljungsarps Verkstad i Ljungsarp, några mil väster om Jönköping.

– Vi har kommit till ett läge då vi känner att vi utvecklat pallen färdigt. Vi behövde nyemissionen för att bygga upp produktionskapaciteten, säger Crossborders vd Christer Lundius.

– Vi vänder oss till kunder med stora returpallsystem. Och beslutar man sig för att gå över till våra pallar handlar det inte om att byta ut 300 träpallar, då rör det sig om order på 50 000 pallar på en gång. Då kan vi inte sitta och vänta, vi måste ha produktionskapacitet när en order kommer.

Crossborders pallsystem har uppfunnits av Claes Nordström, som bildade företaget tillsammans med ess förre vd Lennart Nilsson och med finansiering från riskkapitalbolaget Midroc. I och med nyemissionen kommer nya ägare in i bolaget, bland annat Volvo AB, samt familjen Brismar, som tidigare ägde trucktillverkaren Atlet.

Pallarna tillverkas av rullformad höghållfast stålplåt med vissa detaljer av aluminium. I planerna ingår även att utveckla nya lättare pallkragar, som ersätter de vanliga träkragarna. En fördel med plåtpallarna, utom att de sparar vikt och utrymme, är att de är lätta att hålla rena. Dessutom minskar risken för spridning av skadeinsekter vid internationella transporter.