Hållbar industri
Leverantörerna avgör Saabs och Volvos öde
Leax i Köping är en underleverantör som ser ljust på framtiden trots krisen i fordonsindustrin. Foto: Alexander Ruas
Den svenska fordonsindustrins öde hänger på underleverantörerna. Klarar de inte krisen - då är det slut för både Volvo och Saab, Scania likaväl som Volvo Lastvagnar.
För ett par veckor sedan varslade Leax 52 anställda i sina fabriker i Köping, Falun och Borlänge. Några dagar tidigare hade Finnveden varslat, liksom Autoliv, med flera.
- Det verkligt allvarliga är om leverantörsföretagen börjar gå omkull. De är själva basen, rotsystemet,
i hela den svenska fordonsindustrin. Utan dem finns det ingen framtid för våra fordonstillverkare, säger Hans Folkesson, vd på Svenskt Hybridcentrum och tidigare på skilda chefsbefattningar hos Volvo PV och Saab Automobile.
- Mycket av det svenska fordonskunnandet och utvecklingskraften finns hos leverantörerna. Om den kompetensen kan överleva är en fråga som faktiskt borde röra hela nationen.
- Det är så mycket som står på spel att staten knappast kan låta bli att agera om våra nyckelleverantörer står vid konkursens rand.
Fortsätter den nuvarande negativa utvecklingen med sjunkande volymer och sinande kassor måste de som har råd, framförallt Scania och Volvo Lastvagnar, gå in och stödja sina viktigaste leverantörer och samarbetsparter, anser Hans Folkesson.
En del av dem kommer antagligen att klara sig bra på egen hand, utan understöd.
Vissa har till och med bättre förutsättningar att skaffa nya kunder, slå sig in på nya marknader, i nya branscher, än vad fordonstillverkarna själva har. Det är företag som Autoliv, Haldex, SKF, några teknikkonsulter och aluminiumspecialister som Sapa.
Det mellanstora företaget Leax, med säte i Köping, räknar till exempel med att fördubbla omsättningen fram till 2012.
Man investerar i Asien och Europa, och man har nya order på gång hos de energi- och elmekaniska företagen i Västerås med omnejd.
En av Finnvedens divisioner, Metal Structures, ser också ljust på framtiden
- Vi började redan i våras att bredda oss och söka nya kunder utanför fordonsindust-rin. Vi har redan fått flera beställningar, bland annat från Husqvarna, säger marknadschefen på Finnveden Metal Structures, Johan Nordgren.
För andra leverantörer - särskilt de som har få kunder och saknar egna produkter - är läget tuffare.
- En del håller nog bara ut i tre månader till. Sedan är det slut, befarar Lars Holmqvist, chef för de europeiska leverantörernas branschorganisation Clepa i Bryssel.
Han har tagit upp de svenska leverantörernas pressade situation med näringsdepartementet.
- Många av dem är inne i en ond cirkel. Kunderna betalar dem inte i tid utan utnyttjar dem som banker. De hamnar i likviditetskris, samtidigt som bankerna allt oftare förvägrar dem krediter, säger Lars Holmqvist.
- På kort sikt bör man se till att de får krediter. Regeringen har ju nu skjutit till ett antal miljarder i banksystemet. Man kanske får se till att leverantörerna kan ta del av de pengarna.