Industri

Konstruktionsmissar försenar

Publicerad

Kolbäcksbron, den 530 meter långasnedkabelbron över Storån i Umeå, är otursförföljd. Konstruktionen ska hänga i kablar från en asymmetriskt placerad pylon mitt på bron. På grund av flera konstruktionsmissar är bygget ett år försenat. Förseningen kan kosta entreprenören tio miljoner kronor i böter. Kolbäcksbron, en viktig del i ett stort trafikprojekt i Umeå är nästan ett år försenat.

Konstruktionsmissar ligger bakom förseningen som kostar hårt drabbade byggentreprenören Peab 200 000 kronor i böter per vecka. Till råga på allt är halva Umeåprojektet stoppat på grund av överklaganden.

Det är den 530 meter långasnedkabelbron över Storån i Umeå som är rejält otursförföljd. Den vackert formade konstruktionen ska hänga i kablar från en asymmetriskt placerad

pylon mitt på bron. Och det var med kablarna eländet började.

- I mars förra året upptäcktes att de 24 infästningsrören för bärkablarna som är svetsade i stålkonstruktionen visade sig vara felriktade. De fick skäras loss och nya rör fick svetsas fast. Det tog ett halvår, säger Henry Huhtasaari, byggledare för beställaren Vägverket i projektet.

Nästa problem inträffade i september samband med betonggjutning av den samverkanskonstruktion som är brons bärande balksystem.

- En tvärbalk av stål som inte hade stöttats under tillräckligt kollapsade när gjutning skedde en bit därifrån. Och det fick följdverkningar som man håller på att jobba med än i dag, säger Henry Huhtasaari.

Förutom skadorna påtvärbalken som fick förses med nytt liv och fläns så blev det även överbelastning på ett annat stöd vilket deformerade en rörformad fläns som också fick bytas. De fjärrvärmerör som går i bron skadades också och fick repareras

I båda de här fallen är det konstruktionsfel som är orsaken till problemen. Men entreprenören Peab är även konstruktionsansvarig och drabbas alltså av förseningsböterna på 200 000 kronor per vecka. Förseningen är nu totalt 11 månader. Det innebär böter på 9-10 miljoner kronor.

Peab har i sin tur anlitat Jacobsson och Widmark, JoW som brokonstruktörer. De kan komma att ställas till ansvar för de extrakostnader och förseningsböter som konstruktionsmissarna har lett till.

- Vi har inte förhandlat klart med beställaren om hur stor den vitesbelagda förseningen blir. Men JoW har ett kontraktsmässigt ansvar så böteskraven bör överföras på dem. De har väl försäkringar som täcker sådana här händelser, säger Thord Kristensson, Peabs projektledare.

Bron skulle enligt den ursprungliga tidplanen ha tagits i drift i september år 2000.

- Förseningen är just nu 11 månader. Men vi har förskjutit invigningsdatum ett år, till den 4 september i år så att det finns litet marginal om det skulle bli ytterligare strul, säger Henry Huhtasaari.

Kolbäcksentreprenaden omfattaräven fyra kilometer väg och fyra broar varav snedkabelbron är den längsta. Det är en del av det så kallade Umeåprojektet, ett gemensamt väg- och broprojekt för Vägverket och Umeå Kommun.

Den södra delen av Umeåprojektet från E4 till Holmsund är klar sedan september i fjol. Meningen var att Kolbäcksbron skulle ha varit klar samtidigt. Hela den sträckningen inklusive Kolbäcksbron kostar 500 miljoner kronor.

Men den norra delen som ska gå runt stan är stoppad efter det att

regeringen har godkänt ett antal överklaganden från bland annat markägare. Den delen var kostnadsberäknad till 550 miljoner kronor och skulle enligt planerna ha stått klar år 2003. Nu pågår ett antal utredningar för att hitta nya lösningar så att Umeåprojektet kan genomföras i sin helhet. Men de alternativ som nu studeras blir avsevärt dyrare, mellan en och fyra miljarder kronor.