Hållbar industri

Industri 4.0 skapar nya värden

Adidas nya helautomatiserade och flexibla Tysklandsfabrik symboliserar Industri 4.0. Foto: Rainer Jensen
Massproduktion av enstycksvaror blir enklare i den smarta och uppkopplade fabriken. Mässgeneralen Jocken Köckler lyfter gärna fram exemplet med Adidas Tysklandsfabrik. Foto: Rainer Jensen

HANNOVER. Fabriker som flyttar hem till sina kunder. Massproduktion av enstycksvaror. I år ska industri­mässan i Hannover också handla om hur tekniken gjort det möjligt.

Publicerad

Det är sex år sedan den tyska regeringen – via industrimässan i Hannover – proklamerade att det var hög tid för den fjärde industriella revolutionen. Nu tycker mässgeneralen Jochen Köckler att det är dags för automationsindustrin att börja leverera. Därför har årets upplaga undertiteln ”Skapa värde”.

– Vi kommer att ha runt 500 exempel på mässan som visar hur man kan skapa värde genom industri 4.0. Det är viktigt, därför att alla här i Tyskland och över hela Europa undrar vad man har att tjäna på det här.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här