Hållbar industri

Gripdon steg mot flygplansrobot

Gripdonet är speciellt utformat för att hantera flygplansdelar. Foto: Fraunhoferinstitutet.

Med ett gripdon som kan hantera flygplansdelar kan flygindustrin få lika flexibel tillverkning som bilindustrin.

Publicerad

Gripdonet har tagits fram av Fraunhoferinstitutets projektgrupp för sammanfogning i Bremen och demonstreras på mässan Composites Europe i Stuttgart nästa vecka.

Avsikten är att ta fram produktionsutrustning som gör flygplanstillverkningen billigare.

Idag byggs särskilda fixturer för de olika delarna till en specifik flygplanstyp. Dessa specialbyggda komponenter kan bara användas för en speciell produkt.

Fraunhoferforskarna strävar efter att ta fram ett produktionssystem som mer liknar dem som används i bilindustrin. Ett viktigt inslag är att använda samma typ av enarmade robotar som utför olika arbetsmoment i bilindustrin.

Gripdonet är tillverkat av kolfiberkompositer och kan med sina sugfötter hantera detaljer med krökta ytor som tillverkas såväl av aluminium som kolfiberkompositer.

Dirk Niermann leder gruppen som utvecklar tillverkningssystemet säger i ett pressmeddelande att man är tvungen att ta fram ett mätsystem som gör det möjligt att sätta samman flygplansdelar med en precision av 0,2 mm.

Monteringssystemen måste också ta hänsyn till de olika egenskaperna för aluminium och kolfiberkompositer, eftersom delar av de olika materialen kräver olika monteringsmetoder.

Dirk Niermann hoppas att man inom tre år kan visa en demonstrationsanläggning för robotiserad flygplanstillverkning. Ett första steg är det gripdon som robotarna ska använda för hanteringen av flygplansdelarna, som visas på kompositmässan i Stuttgart 27 till 29 september.