Hållbar industri
Grafiskt papper tappar marknad
Mats Kinnwall. Foto: Skogsindustrierna
Den svenska kartongproduktionen ökar stort. ”Hektisk” livsstil och ökande miljötänk är kraftigt bidragande orsaker, enligt branschorganisationen Skogsindustrierna.
Mats Kinnwall, chefsekonom på Skogsindustrierna, ser pre- cis som Billerud Korsnäs en globalt växande efterfrågan på pappersbaserat förpackningsmaterial.
– Lite tillspetsat kan man säga att oavsett hur världen utvecklas så har skogsindustrin två ben att stå på: ökat träbyggande, och ökad användning av kartong i förpackningsindustrin, säger han.
Mats Kinnwall ser flera skäl till detta.
– Dels handlar det om livsstilsförändringar världen över. Folk är alltmer på språng och äter snabbmat, hämtmat och annat som behöver förpackas, och den växande e-handeln gör också att det behövs mer förpackningar. Detta kombineras med en ökande miljömedvetenhet. Man vill använda icke-fossila råvaror, och allt fler inser att det växande plastberget är ohållbart, säger Mats Kinnwall.
Läs mer:
Under fjolåret producerades 6,1 miljoner ton pappersbaserat förpackningsmaterial i Sverige, enligt Skogsindustriernas statistik. Det motsvarar en nästan 7-procentig ökning från året före.
Tillverkningen av grafiskt papper – tidningspapper, skriv- och tryckpapper med mera – sjönk med 11 procent under fjolåret, till 3,6 miljoner ton.
– Minskningen i grafisk pappersproduktion beror ju till stor del på digitaliseringen, men nedgången har faktiskt brutits under 2017 till följd av det allmänna konjunkturläget. Så det finns också en cyklisk effekt i detta, säger Mats Kinnwall.