Hållbar industri

Grafiskt papper tappar marknad

Mats Kinnwall. Foto: Skogsindustrierna

Den svenska kartongproduktionen ökar stort. ”Hektisk” livsstil och ökande miljötänk är kraftigt bidragande orsaker, enligt branschorganisationen Skogs­industrierna.

Publicerad

Mats Kinnwall, chefsekonom på Skogsindu­strierna, ser pre­- cis som Billerud Korsnäs en globalt växande efterfrågan på pappersbaserat förpackningsmaterial.

– Lite tillspetsat kan man säga att oavsett hur världen utvecklas så har skogsindustrin två ben att stå på: ökat träbyggande, och ökad användning av kartong i förpackningsindustrin, säger han.

Mats Kinnwall ser flera skäl till detta.

– Dels handlar det om livsstilsförändringar världen över. Folk är alltmer på språng och äter snabbmat, hämtmat och annat som behöver förpackas, och den växande e-handeln gör också att det behövs mer förpackningar. Detta kombineras med en ökande miljömedvetenhet. Man vill använda icke-fossila råvaror, och allt fler inser att det växande plastberget är ohållbart, säger Mats Kinnwall.

Läs mer:

Under fjolåret producerades 6,1 miljoner ton pappersbaserat förpackningsmaterial i Sverige, enligt Skogsindustriernas statistik. Det motsvarar en nästan 7-procentig ökning från året före.

Tillverkningen av grafiskt papper – tidningspapper, skriv- och tryckpapper med mera – sjönk med 11 procent under fjolåret, till 3,6 miljoner ton.

– Minskningen i grafisk pappers­produktion beror ju till stor del på digitaliseringen, men nedgången har faktiskt brutits under 2017 till följd av det allmänna konjunkturläget. Så det finns också en cyklisk effekt i detta, säger Mats Kinnwall.