Hållbar industri

En doft från leana världen

Citrondofter i alla möjliga kombinationer finns i dessa tankar. Både automatiserad och manuell tillverkning sker i fabriken. Den senare används vid mindre volymer eller där specialessenser krävs. Parfym-mack. Mängden essens styrs via datorer och flödet visas på datorskärmar i fabriken. Foto: Olle Nygårds

Lyx och lean. Hör det ihop? I den exklusiva parfymindustrin fann Ny Teknik Automation att outsourcing ökar och att det största företaget nu omorganiserar för att bli mer lean. Och svenska företag har en del att lära av lyxen.

Publicerad

- Utmaningen är att bygga en organisation som klarar att producera en miljon mascaraburkar och samtidigt skapa 1000 enheter handgjorda och numrerade Armani La Femme Bleu, säger Pierre Boulanger, supply chain manager på L’Oreal Luxury Division.

Med en omsättning på 190 miljarder kronor räknas L’Oreal som världens största företag inom skönhetsprodukter. De säljs under drygt 20 olika varumärken, bland dem finns såväl exklusiva parfymer från Lancôme och Armani som budgetmascara från Maybelline.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här