Tusenårsproblemet, företagsutflyttningarna, EMU och utbildningen. Det är frågor som läsarna i Ny Teknik Industri återkommer till i den telefonenkät som vi gjort till första numret av tidningen. Vi ställde frågan rätt opp och ner: Vilka tre frågor anser du vara viktigast för svensk tillverkningsindustri 1999?
Svaren vi fick är dels en tydlig signal till politiker och beslutsfattare i näringslivet, och en fingervisning till oss på redaktionen vilka frågor som är brännande och aktuella. Vi ska göra vårt bästa för att bevaka och rapportera om de här frågorna. Du, som läsare, är välkommen att skriva till oss. Ge oss synpunkter på det vi har skrivit, och tips om det vi borde skriva om.
Red
Martin Ranäng, civilingengör och systemcontroller på SKF Sverige AB
1. År 2000-problematiken
2. Vad som händer med EMU och Sveriges relation till detta
3. Hur Asienkrisen utvecklas. Ja, det blev ju ganska stora frågor, det här?
Anders Sjunnesson, konstruktionschef på Volvo Aero Coorporation AB
1. Automatiseringen. Datoriserad tillverkningsprocess med sensorer, robotar, etc.
2. Hur man datoriserar erfarenhet, regelbaserad konstruktion.
3. Design for manufacturing, dvs konstruktion för tillverkning direkt. Här gäller det att hänga på om man vill vara konkurrenskraftig.
Per Kvarnbrink, adjunkt vid Umeå Universitet, undervisar i elektronik
1. Industridesign. Hur saker ser ut har väldigt stor betydelse.
2. Kvalitet.
3. Snabb utveckling, att vara snabb med nya produkter.
Hans Hallstadius, utvecklingsingenjör Tetra Pak AB
1. Kvalité. Tillförlitlighet, saker ska fungera.
2. Tid. Saker ska vara färdiga i tid.
3. Ekonomi. Konkurrenskraft, inte orimligt dyrt. Man måste behålla sin position vad gäller prissättning. Det går att tolka in en massa saker i det här.
Johan Lindvall, produktverkstadschef på Volvo Excavators AB i Eslöv
1. Personalhantering. Företagen säger upp folk de kommer att behöva om två år.
2. Svensk industris konkurrenskraft. Jag tror inte det är så mörkt som man målar upp det.
3. Organisation. Inte omorganisera för mycket, det finns så många olika sätt att organisera, platt organisation osv.
Johan Bratthäll, ITT Flygt, Solna
1. Produktprogrammodularisering, så att det blir billigt att utveckla nya produkter utifrån redan färdiga moduler.
2. Att företagen drar nytta av intranäten.
3. Att underleverantörerna strukturomvandlar.
Ingmar Andreason, Tetra Pak, Lund
1. Industrin måste börja använda sig av informationsteknikens möjligheter, t ex intranät och Internet.
2. Stimulera uppfinningar på någon slags mellannivå, inte bara enkla små verktyg eller jättekomplicerade processer på universitetsnivå.
3. Även mindre industriföretag borde satsa på språkkunnig personal så de kan dra nytta av att vi nu är med i den gemensamma europeiska marknaden.
Kjell Nyberg, Saab, Linköping
1. Kostnadsjakten, speciellt i tider av låg inflation är det viktigt att sänka kostnaderna.
2. Industrin måste bli ännu duktigare på att utveckla nya produkter.
3. Att utveckla marknaden, det vill säga etablera sig på andra marknader än de man bearbetar idag.
James S Andersson, ABB Stal, Finspång
1. Kronans värde mot andra valutor.
2. Att stora svenska företag behåller huvudkontor och utvecklingsavdelningar i Sverige.
3. Att det finns god tillgång på duktiga tekniker.
Fredrik Lindqvist, Adtranz Sweden AB, Kalmar
1. Att Sverige blir fullvärdig medlem i det europeiska valutasamarbetet.
2. Att skatterna sänks.
3. Att staten satsar på forskning och utveckling vid högskolorna och att även industrin satsar på forskning.
Gunnar Mannerskog, Svenska Grindmatriser AB, Linköping
1. Det ekonomiska klimatet för företagande.
2. Att det finns möjlighet för företagen att bedriva forskning.
3. Skolan behöver ses över så att utbildningen svarar mot det behov som industrin har.
Ove Olsson, ingenjör OL Construction, Torvalla
1. Våga satsa och tro på att något nytt ska fungera. Allt hänger på en själv.
2. Skaffa så hög produktion som möjligt för största möjliga avsättning.
3. Att fler startar eget.
Per Hasselström, VD Bodycote Powdermet AB, Surahammar
1. Kommer asienkrisen att fortsätta påverka oss?
2. Eurons påverkan på marknaden.
3. Hur det går för Volvo.
Björn Wasell, VD Integrated Vision Products AB, IVP, Linköping
1. Skapa ett gynnsamt investeringsklimat. Minska krånglet för småföretagen. Samma regler borde gälla för små och stora företag.
2. Minska kostnaderna för tjänster. Till exempel genom att ta bort arbetsgivaravgiften för de första anställningarna.
3. Utbildning åt alla. Det är viktigt att människor har möjlighet att höja sin kompetens om de vill. Satsa på högskolan och se till att där finns bra lärare.
Leif Erlandsson, VD och ekonom Innovativ Vision AB, IV, Linköping
1. Hur man ska hantera faktureringen i euro. Vi blir så oerhört jämförbara.
2. Satsa på vidareutveckling, utan den skulle inte IV leva vidare längre än ett par år.
3. Viktigt att satsa på design, det är ett viktigare konkurrensmedel än man tror.
Urban L Karsson, civilingenjör och projektledare ABB Fläkt Marine AB, Askim
1. Euro-inträdet och den nya konkurrenssituation som uppstår.
2. Automatiseringens konsekvenser. Vi automatiserar för mycket idag. Det gör att produktionen blir inflexibel. Om en kund vill ha en liten variation på produkten kan det bli oproportionerligt dyrt. Det öppnar marknaden för garageföretag som lätt anpassar sig till olika önskemål.
3. Hotet från Öststaterna. De har bra företag därborta, som producerar billigare än vi.
Richard Bern, civilingenjör och konstruktör av stenkrossar Svedala Arbrå AB, Svedala
1. Att fortsätta garantera god kvalitet. Det görs bäst genom att den enskilde operatören tar eget ansvar.
2. Att ha korta och säkra leveranstider. Det kan man skaffa genom till exempel modultillverkning och bra planeringssystem. Ett exempel är en programvara som simulerar hela tillverkningsprocessen.
3. Öka prestanda i förhållande till pris. Noggrannare beräkningar kan till exempel minska materialanvändning. En trend är också att man koncentrerar tillverkningen i varje fabrik på en produkt.
Daniel Hallgren, D-Flow AB, Luleå
1. Viktigt för oss är att Internet fungerar bra så att vi kan styra våra flödesmätare.
2. Nya strömsnåla elektronikkomponenter är viktiga, eftersom flödesmätarna drivs med batteri.
3. Kontakten med högskolan.
Mattias Borgström, enhetschef för programvaruutveckling mobiltelesystem Ericsson, Linköping
1. Sammanslagningen av tele och data. Särskilt påverkar det underhållsbranschen och de som jobbar där.
2. Hur det går för Ericsson.
3. Rekryteringen av elektronik- och dataingenjörer. Vi kan vara på väg tillbaka till 80-talet och en huggsexa om arbetskraften. Löneläget i Europa kommer troligen att tvinga upp även de svenska lönerna. Därigenom kan vi förlora ett argument att behålla utvecklingen i Sverige.
Martin Giles, ingenjör på Atlas Copco Controls AB
Det gäller att göra konkurrenskraftiga saker - det måste vara huvudmålet. Frågan är hur.
1. Att återanvända, samordna och modularisera produktionen, göra moduler man kan använda i flera produkter. På så sätt blir det billigare att utveckla, större volym av var produkt och lätt att hålla bra kvalitet.
2. Effektiv produktion.
3. Smarta, slimmade konstruktioner. Att åstadkomma mycket på enk-laste, bästa sätt, genom att använda ny teknik till bristningsgränsen.
Göran Sedin, Njurunda, miljöingenjör på Telia
1. Tillförseln av arbetskraft. Hur ska man få in ungdomar på arbetsmarknaden. Industrin måste ta tag i det själv, med egna utbildningar.
2. Miljöfrågorna Få företag tar det på allvar. Miljöskulder kan bli en allvarlig fråga framöver.
3. Ta vara på de uppfinningar som görs i Sverige. Våga satsa på nya företag, inte vara fastlåst vid de gamla industrierna. Man måste våga förlora, våga satsa på nya idéer.
Pontus Andersson, Ängelholm, produktutvecklare på Lindab Ventilation
1. Småföretagare får bättre förutsättningar för att enklare kunna starta nya företag.
2. Miljösidan. Offensiva satsnin-gar som skapar arbete.
3. Utnyttja IT offensivare. Högskoleanknutna företag är ett bra exempel.
Johan Lundberg, Trosa, säljtekniker på Unimerco som tillverkar verktyg
1. Rusta upp maskinsidan. Det behövs för att bli riktigt konkurrenskraftig. Många företag jobbar orationellt med gamla maskiner.
2. Utbildning. Skaffa den kompetens man har behov av.
3. Lokala företagsnätverk. Lokalt samarbete för att leverera färdiga koncept till kunderna.