Hållbar industri

De ger truckar ett helt nytt liv

Renoverade truckar sparar pengar och miljö. "Kunderna har blivit mer kostnadsmedvetna", säger Jan Andersson, chef på Truckhuset och avdelningen "Begagnat". Foto: Stefan Jerrevång

I verkstan, på lagret, bygget, miljön i stort - alla är vinnare när truckar och andra produkter renoveras och återanvänds. På Toyota i Mjölby har renoveringen av gamla truckar blivit lönsammare än nytillverkningen.

Publicerad

<p>När Mikael Forsberg, Elmer Holmqvist, Gustav Nilsson och deras nio kolleger rengör, byter ut slitdelar och ytbehandlar gamla truckar är de några av företagets mest lönsamma anställda.</p> <p>De har hakat på en allt hetare trend inom den internationella tillverkningsindustrin - "remanufacturing", återtillverkning. En trend som växer med mellan 20 och 30 procent om året och omsätter 100 miljarder dollar.</p> <p>Enheten där Mikael Forsberg och de andra jobbar, Truckhuset, har de senaste åren ökat sin lönsamhet med över 20 procent om året. Den är i dag den vinstrikaste inom Toyota Material Handling i Mjölby.</p> <p>Huvudfabriken ett par kilometer bort - där man konstruerar och tillverkar nya truckar - har inte en chans. Inte om man ser till lönsamheten, inte när det gäller hur omsättningen utvecklas.</p> <p>Varför det blivit så?</p> <p>- Kunderna har blivit mera kostnadsmedvetna. Dessutom har prispressen på nya truckar blivit så tuff att det är svårt att tjäna pengar på de nytillverkade produkterna, säger Jan Andersson, chef på Truckhuset och avdelningen "Begagnat".</p> <p>Genom att renovera begagnade truckar och sälja eller hyra ut dem till 50-65 procent av nypriset, tjänar man pengar på dem en gång till. Dessutom vinner Toyota Material Handling pluspoäng inom stora grupper, som vill värna klimatet och miljön.</p> <p>För många kunder kan det vara en uppenbar fördel att köpa en återvunnen truck, förutom det lägre priset. Man får trucken nästan direkt.</p> <p>Nya truckar tillverkas alltid mot en specifik kundorder. Leveranstiden är lång, mellan sex och tolv veckor är normalt.</p> <p>På Truckhuset tas de mest populära modellerna som kommer in om hand direkt. De renoveras, målas om och ställs upp på lager. Den som köper eller hyr en sådan maskin har den i produktion inom tre dagar, såvida den inte ska levereras norr om Umeå.</p> <p>Då är truckens alla funktioner och säkerhetsaspekter kontrollerade och dokumenterade. Renoverad eller ny truck - man köper eller hyr en funktion snarare än en produkt.</p> <p>- Den affärsmodellen, plus garantierna och all dokumentation, har inneburit ett lyft för vår försäljning av begagnat, anser Anders Nielsen, som kommer från Linköpings universitet och har forskat i återtillverkning. I dag är han chef för kundcentrumet på Truckhuset.</p> <p>Mikael Forsberg och hans jobbarkompisar i Truckhusets verkstad jobbar högst traditionellt vid fasta stationer, där de in princip gör allt renoveringsjobb på den truck de tilldelats.</p> <p>Det finns inte antydan till löpande band eller standardiserad process enligt Toyota-modellen. Truckarna man får in är i så olika skick, av så många modeller, helt enkelt så vitt skilda att det inte går att jobba med dem på ett standardiserat sätt.</p> <p>Slutprodukten är en "Approved Used Truck".</p> <p>- Vi påstår inte att en sådan truck passar överallt. Är kraven på effektivitet höga, om trucken ska gå åtta timmar om dagen - då är det nytt som gäller, säger Jan Andersson.</p> <p>Men i många sammanhang är de renoverade tillräckliga. Och om några år, när kinesiska truckar väntas vara på ingång, förväntas dessa bättre begagnade truckar mota kineserna i grind.</p>

Moduler gör truckarna lätta att renovera

  • Byggdes: 2003.
     
  • Antal anställda: 27.
     
  • Sorterar under Toyota Material Handlings säljbolag i Sverige, med huvudkontor i Bromma utanför Stockholm.
     
  • Truckhuset har hand om korttidsuthyrning inklusive service och underhåll av nya truckar, liksom rekonditionering plus försäljning och uthyrning av begagnade truckar.

Under senare år har det blivit lättare att rekonditionera eller renovera gamla slitna truckar. De är i större utsträckning än tidigare byggda av moduler, som dels är gemensamma för flera olika modeller, dels lätta att byta ut.

I fjol kom det in ungefär 2 100 begagnade truckar till Truckhuset i Mjölby, de flesta som inbyten när någon köpt nytt eller enligt avtal, när hyrestiden löpt ut.

500 av dessa 2?100 var i så dåligt skick att de skrotades. 900 ansågs inte vara lönt att jobba upp till ett garantivärdigt tillstånd, utan skickades iväg till handlare i Sverige och Europa för försäljning i ”befintligt skick”.

Resten, 700 stycken, renoveras till ”Approved Used Trucks”.

 

  • Gratis utbildning i återtillverkning

Swerea – IVF i Mölndal erbjuder snart svenska företag ett utbildningspaket om återtillverkning. Paketet, som är gratis, ingår i det större projektet ”Återtillverkning och franchising för en hållbar produktionsstrategi”, som finansieras av Vinnovas program ”Hållbara produktionsstrategier”.

Det hållbara med att renovera eller återtillverka är så klart att det mesta redan är gjort. Det går åt mindre material, inte lika mycket energi, begränsar bearbetningen, kräver färre transporter och annat som förorsakar koldioxid och andra negativa avtryck i miljön.

 

 

  • Fler svenska återtillverkare

- Volvo Parts, Flen, motorer.

- UDB Cleantech, bildelar.

- Atraco, bildelar.

- Tetrapac, fyllningsmaskiner.

- Scandi toner, tonerkassetter.

- Wahlquist verkstäder, fyllningsmaskiner.

- Turbo Tech, turboaggregat.

- Swepac International, markvibratorer.

- Ekmans maskin, truckar.

- Helge Nyberg, lätt materialhantering.

- Tomal, doseringsutrustning.

- West Baltic, varuautomater.

- Rapid Granulator, plastkvarnar.

- Rapid Isaberg, häftapparater.