Det låter nästan för bra för att vara sant. Scania Transmission i skånska Sibbhult som tillverkar växellådor bytte från mineralolja till vegetabilisk olja i en snabbslipmaskin.
Då försvann de hudproblem som personalen vid maskinen hittills hade haft. Förbrukningen av olja mins-kade med två tredjedelar och ytfinishen på de axlar som slipas blev bättre.
Det hela började för nästan två år sedan, hösten 1998. Operatörerna vid en ny snabbslipmaskin klagade på oljedimma och besvär med bland annat hudutslag och svullna ögon.
Kalevi Hanno, som arbetar med produktionsförbättringar, fick i uppdrag att se vad som kunde göras.
- Vi upptäckte att den mineralolja som fanns i maskinen innehöll klor, något som är förbjudet i dag. Vi tog då kontakt med Binol Filium i Karlshamn som föreslog att vi skulle prova rapsolja. Och det har varit enbart positivt. Först bytte vi ut skäroljan sedan har vi även bytt hydrauloljan, säger han.
För de fyra operatörerna vid slipmaskinen har bytet inneburit en klar förbättring av arbetsmiljön. Flera av dem har haft hudbesvär. När mineraloljan byttes ut mot rapsoljan försvann också besvären.
- Vi har än så länge inte kunnat se några som helst nackdelar med den vegetabiliska oljan. Den luktar inte och vi slipper oljedimman. När vi använde mineraloljan fick vi byta elektrostatfilter varje vecka. Nu räcker det att byta var tredje månad, säger operatören Anders Karlsson.
Förutom den förbättrade arbetsmiljön har oljebytet medfört två oväntade fördelar. Oljeåtgången har minskat radikalt. Och ytfinishen har blivit bättre.
- Med mineraloljan gick det åt 1 200 liter per år. Nu behöver vi inte mer än cirka 400 liter per år. Vi tror det beror på att den vegetabiliska oljan rinner av bättre än mineraloljan och därmed blir spillet mindre. Däremot vet vi ännu inte varför ytfinishen blir bättre, säger Ricard Haby, som är produktionsledare.
En nackdel med den vegetabiliska oljan är att den är cirka 1,5 gånger
dyrare. Men tack vare alla de andra fördelarna, som bland annat lägre åtgång, innebär bytet en kostnadsreducering. Bytet har därmed betalat sig på cirka tre år.
Oljan renas genom att passera filter med majsmjöl där föroreningar fångas upp. Restprodukten, ett grått pulver som samlas upp i säckar, komposteras nu tillsammans med bland annat hästgödsel på försök efter tillstånd av länsstyrelsen. Kompostinnehållet ska analyseras för att se om och hur det kan användas.
Restprodukten efter mineraloljan har fått köras till en deponi för mijöfarligt avfall i Halmstad. Den kostnaden är också borta.
- Karlshamnsfabriken, som har levererat oljan, är mycket intresserad av komposteringen. Om det går bra kan de komma att odla raps och majs med hjälp av komposten. Då kan man säga att vi odlar vår egen olja, säger Ricard Haby.
Än så länge är det bara snabbslipmaskinen som har försetts med vegetabilisk olja. I takt med att garantitiden går ut på andra maskiner kommer Scania att undersöka om även de kan förses med vegetabilisk olja. Ett problem är då att samtliga packningar som har hunnit bli mättade med mineralolja måste bytas ut.
- Vegetabilisk olja börjar bli allt vanligare även i verkstadsindustrin. Maskinen i Scanias Sibbhultfabrik är unik så till vida att den skulle bli en helt "grön maskin". Nu blev den inte det till hundra procent. Det finns en mineralbaserad spindelolja som vi inte har något alternativ till ännu, säger Rolf Andresen, föräljningsingen-jör på Binol Filium, som är ett dotterföretag till Karlshamnskoncernen med oljor för tekniska användningområden som specialitet.