Fordon VW:s jätteutmaning: Måste övertyga batteritillverkare att storsatsa Produktionen av elbilsbatterier är en viktig pusselbit i elektrifieringen av fordonsbranschen. Foto: Press Stefan Sommer, inköpschef Volkswagen. Foto: Press Riskdelning i övertalningssyfte. Volkswagen erbjuder sig nu att skapa samägda bolag med batteritillverkare för att övertyga dem att satsa mer. Felix Björklund Publicerad 9 jul 2019 kl 13.51 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Volkswagenkoncernen har stora elektrifieringsplaner och efter sommaren kommer VW ID.3 den första så kallade ”folkelbilen”. Denna följs sedan upp av ett helt gäng systermodeller och 2025 är tanken att det ska säljas tre miljoner elbilar om året. Siktet är att hela gruppen, som inkluderar Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Lamborghini och Porsche, totalt ska ha 70 olika elektrifierade modeller inom tio år. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ volkswagen fordon elbilar Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium ”Ett fränt pendelfordon som även är utsläppsfritt” Elhojen erbjuder gedigen byggkänsla och kvaliteter andra saknar. Ett helgjutet val, eller finns det någon hake? Ny Teknik har testat.
Spotify petas från tronen – här är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare Förra året utsågs Spotify till årets mest attraktiva arbetsgivare. 2024 sker ett tronskifte när nygamla vinnaren åter står överst på pallen: Ikea.
Premium Laserstråle vapen mot drönare – bara det finns tillgång till el Drönare utrustade med sprängämnen har blivit ett hot. Nya system som nu är under utveckling ska kunna slå ut större drönare, missiler och flygplan.