Fordon
Volvos satsning: Trådlöst i lastbilarna

Trådlösa sensorer i lastbilarna kan spara 500 mil kabel om året, enligt Volvo.
Volvokoncernen deltar just nu i ett forskningsprojekt för att avlägsna plast- och kopparkablarna i lastbilen och ersätta dem med trådlösa sensorer. Det handlar om kablar för till exempel kraftförsörjning och kommunikation mellan olika styrenheter.
– Mängden kablage som kan ersättas varierar beroende på lastbilsmodell. Men i ett första steg skulle man kunna spara 40 till 70 meter kabel per lastbil, säger Jonas Hagerskans, utvecklingsingenjör på Volvokoncernen.
Vid en årlig produktion av 100 000 lastbilar blir det cirka 5000 kilometer kabel om året. Räknat i vikt så handlar det om 18 ton koppar och 33 ton plast, och att få bort dem ur ekvationen vore förstås bra ur miljösynpunkt.
– Därtill spar det mycket tid i produktionen. I fabriken är kablarna otympliga att hantera och tidskrävande att få på rätt plats. Trådlösa sensorer är betydligt enklare att montera, säger Jonas Hagerskans.
Läs mer:
Sensorer istället för kablar ska dessutom underlätta felsökning och underhåll.
– När en lastbil kommer till verkstaden idag, är det tidskrävande att felsöka långa och svåråtkomliga kablage. Med sensorer går det fortare att hitta felen, och förhoppningsvis blir det inte ens några fel. Eftersom man slipper kablarnas potentiella problem med smuts, rost och så vidare, säger Jonas Hagerskans.
Även fordonsutvecklingen kan tjäna på systemet, enligt Volvo. Konstruktören behöver inte ta hänsyn till hur alla kablar ska dras, utan kan placera de trådlösa sensorerna på nya positioner som annars inte skulle vara möjliga.
Forskningsprojektet ingår i det EU-gemensamma kompetens- och forskningscentrat DEWI (Dependable Embedded Wirless Infrastructure), som dock läggs ner nästa år.
– Men sedan fortsätter vi arbeta med detta i någon annan samarbetsform. Det här är absolut något vi vill jobba vidare med, säger Jonas Hagerskans.