Volvos moderbolag satsar på Hyperloop-kopia

2018-11-08 13:32  

Zheijang Geely tar nästa steg inom spårburen trafik i Kina. Volvos moderbolag har ingått ett partnerskap för att utveckla överljudståg som körs i vakuumtuber – likt Hyperloop.

Först bilar, sedan lastbilar – och nu tåg. Holdingbolaget Zhejiang Geely med Li Shufu i spetsen har på kort tid breddat paletten rejält. Från att vara en lokal spelare i Kina till att bli storägare i Volvo AB och Daimler, samt helägare till Volvo Cars, Lotus och Lynk&Co .

Och under tisdagen meddelade företaget att man har skrivit ett samarbetsavtal med statliga China Aerospace Science and Industry (CASIC) för att utveckla något som beskrivs som överljudståg.

En kopia av Hyperloop

Avtalet skrevs under på tisdagen och i ett uttalande säger Li Shufu att den nya alliansen kommer att vara en inspiration för hela industrin.

– Vi kommer att göra grundarbetet för att utveckla nästa generations transportmedel, samt transformera och uppgradera närliggande industrier, utveckling och bygga en sammanlänkad industriell infrastruktur som kommer bidra till framtida innovation.

Tekniken som man kommer utgå från är magnetisk levitation samt vakuum. Helt enkelt är tanken att man ska stoppa maglev-tåg i vakuumtuber/tunnlar – det vill säga en kopia av Hyperloop.

Enligt Geely utgör överljudståg nästa generations mobilitet och de erbjuder en säker, komfortabel, adaptiv och miljövänlig transport. Och den teknik som man kommer utveckla i samarbetet med CASIC har man tankar på att få användning för inom sina andra företag.

Som en del i avtalet kommer Geely Holding att bidra med produktionsexpertis samt stå för det kommersiella – medan CASIC blir de som tar ledarhatten när det kommer till forskning och utveckling. I det pressmeddelande som Geely har skickat ut framgår det inte hur mycket de ämnar investera i projektet – eller hur tidsramen ser ut.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt