Fordon
Volvobilar varnar varandra om trafikfaror

Volvo blir först med att introducera teknik som låter företagets fordon i Europa kommunicera. Bilarna ska upplysa varandra om väglag och andra trafikfaror.
Hazard Light Alert and Slippery Road Alert introducerades i Sverige och Norge med 90-serien 2019. Nu är funktionen standard på alla nya Volvobilar av modellår -20, och från och med nästa vecka kommer systemet länka samman alla Volvo-bilar i Europa.
När en Volvo aktiverar sina varningsblinkers skickar Hazard Light Alert en varning till alla Volvobilar i närheten som är anslutna till molntjänsten. Detta kan bland annat minska risken för kollisioner med stillastående fordon efter backkrön. Slippery Road Alert samlar in data om vägunderlaget och kan dela detta med sina märkessyskon.
– Att dela säkerhetsdata mellan bilar kan bidra till att förhindra olyckor. Volvo-ägare bidrar direkt till att göra vägarna säkrare för andra förare som aktiverar funktionen, samtidigt som de kan ta del av tidiga varningar om potentiella farliga förhållanden som väntar längre fram på vägen, säger Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre i ett uttalande.
På svenska vägar kan systemet givetvis ge värdefull information, men en Volvo-ägare som står efter vägkanten i Frankrike bör ha tur om bilen som nalkas bakom krönet är monterad i Torslanda. Med lanseringen av det kommunicerande systemet upprepar Volvo därför sin uppmaning till den övriga bilindustrin om att ansluta sig till systemet där man delar anonymiserade data kopplade till trafiksäkerhet. I Sverige och Norge har Volvo Cars och Volvo Trucks delat data för att varna om faror sedan förra året.
– Ju fler fordon som delar säkerhetsdata i realtid, desto säkrare blir våra vägar. Vi hoppas kunna etablera fler samarbeten med partners som delar vårt engagemang för säkerhet, säger Ekholm.
Hazard Light Alert and Slippery Road Alert kan eftermonteras och är tillgängligt på alla Volvobilar som baseras på företagets SPA-plattform (Scalable Product Architecture, som till exempel XC90 bygger på) samt CMA-plattform (Compact Modular Architecture, som till exempel XC40). Tekniken är en del i Volvos senaste säkerhetsutspel där man bland annat har meddelat att företagets bilar får en hastighetsbegränsning till 180 km/h från och med 2020. Då börjar tillverkaren också installera kameror och andra sensorer i bilarna som ska övervaka föraren – och ingripa om personen exempelvis är onykter.