Fordon

Volvo höjer trycket i ny dieselmotor

Volvos nya motor med trycksensorer vid varje insprutare. Foto: Volvo Cars
Mikroprocessorn övervakar insprutningsprocessen. Foto: Volvo Cars

Högre tryck och trycksensorer för var och en av cylindrarna gör Volvos nya motorgeneration effektivare. Premiär i höst.

Publicerad

(Uppdaterad) Den nya motorfamiljen Vea (Volvo Engine Architechture) som lanseras i höst sätter nya avancerade insprutningsmunstycken vid var och en av dieselmotorns cylindrar. Tekniken kallas I-art.

Genom tryckåterkoppling från varje insprutare i stället för den konventionella lösningen med en enda trycksensor i common rail ges möjlighet att övervaka och anpassa bränsleinsprutningen i varje cylinder, skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här