FORDON

Volvo Cars ökar försäljning – andelen elbilar är 16 procent

XC40 Recharge, en av två elbilsmodeller som Volvo Cars har ute på marknaden för tillfället.

Det blev ett rejält försäljningslyft för biltillverkaren Volvo Cars i andra kvartalet. Intäkterna lyfte kraftigt och i antal sålda bilar blev det en ökning på 25 procent till 178 800 bilar. Men vinsten föll kraftigt – och mer än väntat.

Prispress och konsumenter som har det tufft i inflations- och räntechocken är ett tema när bilmarknaden nu börjar normaliseras, enligt vd Jim Rowan.

Men den totala efterfrågan på Volvo Cars bilar beskriver han som fortsatt god.  Försäljningsvolymen globalt lyfte 25 procent till 178 800 bilar under andra kvartalet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här