Fordon

Volkswagen tror inte på vätgas: ”Fysiken bakom är oförnuftig”

Framtidsteknik enligt Toyota och Hyundai – ofördelaktigt enligt andra. Vätgas vara eller icke vara i personbilar delar branschen.

Publicerad

När Toyota tidigare i år lanserade sin nya generation av vätgasbilen Mirai menade tillverkaren att det var ett första riktigt kliv på vägen mot att göra tekniken mer allmängiltig. Detta som ett viktigt ben för framtidens vätgassamhälle, där Toyota storsatsar och bland annat nu bygger en egen protoypstad.

Thiebalt Paquet, chef för tillverkarens nya vätgasenhet i Europa, sade till Ny Teknik i vintras att teknikens flexibilitet är en stor fördel, och även om det fortfarande behövs finslipning – så börjar den bli konkurrenskraftig.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här