Fordon

Vätgasmaskinerna ska bli större

En gaffeltruck i 14-tonsklassen från Kalmar Global ska utvecklas med bränslecellsdrift. Trucken på bilden är en "vanlig" truck men i samma storlek som den nya som ska byggas. Foto: Per Trane
Göran Lindbergh. Foto: Tommy Harnesk

I takt med att vi får allt större bränslecellsstackar blir större vätgasmaskiner ett naturligt nästa steg, enligt KTH-forskaren Göran Lindbergh.

Publicerad

Bränslecellsdrivna industritruckar är sig inget nytt, men hittills har det handlat om små truckar med lyftkapacitet upp till 4-5 ton.

– Framförallt i USA har blivit vanligt. Det har gått att räkna hem genom att man slipper laddtider, extra batteripack och så vidare, säger Göran Lindbergh, professor i tillämpad elektrokemi vid KTH.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här