Fordon

Varnar för luftgropar

Oftast syns inte luftvågorna som orsakar turbulens. Dessa sällsynta Kelvin-Helmholtzmoln fotograferades i Santa Cruz med utsikt över Stilla havet. Foto: DLR/ Rod Jones
Med Lidar mäts luftens täthet. Foto: DLR

En metod att med Lidar upptäcka osynlig turbulens i luften ska göra flygresan säkrare.

Publicerad

Clean Air Turbulence, CAT, är en obehaglig överraskning för såväl flygpassagerare som besättning. Luftgroparna kommer plötsligt och överraskande. Varken resande eller besättning hinner spänna fast sig.

CAT uppstår utmed jetströmmarna på hög höjd när olika luftskikt rör i olika riktningar. De kan orsaka vågor, och precis som havsvågor bryts dessa vågor och orsakar då virvlar. Virvlarna är oftast helt osynliga för blotta ögat, de kan uppstå i vad många skulle uppfatta som klart och fint flygväder.

I ett sameuropeiskt utvecklingsprojekt, lett av franska Thales, utvecklas sedan 2009 ett laserbaserat system för att upptäcka dessa virvlar. Projektet kallas Delicat, och använder Lidar (Light Detecting and Ranging) för att sända ut kortvågiga uv-laserstrålar i färdriktningen, och mäter sedan reflektionen i luftmolekylerna för att bestämma tätheten. Minskad täthet varnar för turbulens.

Det betyder att piloterna kan varna för luftgropar och uppmana resenärerna och kabinpersonal att spänna fast sig, eller i bästa fall flyga undan det turbulenta området.

Delicat, Demonstration of LIDAR based Clean Air Turbulence, ska testas i slutet av augusti. En Lidar, byggd vid tyska DLR, har monterats på holländska flygforskningsorganet NLRs forskningsplan, en modifierad Cessna Citation. Planet ska göra en serie testflygningar från Holland över delar av den europeiska kontinenten.

I mars 2014 avslutas projektet och man räknar då med att ha kunskap om hur Lidar kan varna för överraskande luftgropar. Projektet har bl a finansierats genom EUs sjunde ramprogram.