Fordon

Var fjärde återkallad bil åtgärdas inte

25 procent av de bilar som återkallas av tillverkaren åtgärdas inte visar amerikansk statistik.

Publicerad

Den senaste tidens våg av återkallanden inom bilindustrin kommer inte att hörsammas av alla berörda bilägare.

Statistik från det amerikanska företaget Carfax, som för historia över fordon i landet, visar att det rullar omkring 36 miljoner bilar som på något sätt omfattats av ett återkallande, men som aldrig har undersökts.

Orsakerna till detta är många, skriver Detroit news. När återkallanden skickas som brev från tillverkarna är det många som inte läser så noga och betraktar innehållet som oönskad reklam.

Biltillverkarna undersöker alternativa sätt att nå kunderna än via traditionella brev, exempelvis e-post, sociala medier och telefonbearbetning.

GM, som senast blivit uppmärksammat genom tändningslåsproblem, säger att man så bra respons som 80 procent på återkallanden inom ett år. Chrysler talar om 70 procent inom 18 månader.

Ytterligare förslag för att öka intresset att åtgärda ett fordon som kan ha felaktiga komponenter är att erbjuda exempelvis gratis oljebyte eller bränslekuponger.