Fordon
Väntan på super-elbilen är över
Efter påsk ska de första exemplaren av den exklusiva elbilen Fisker Karma rulla ut från fabriken i Finland. 3000 personer står i kö sedan flera år tillbaka, men alla ska få sin bil innan året är slut.
Det har nu gått tre år sedan den danske bildesignern Henrik Fisker och hans kompanjon Bernhard Koehler väckte uppmärksamhet på bilsalongen i Detroit med den exklusiva skapelsen Fisker Karma – en stor, fyrdörrars elhybridbil med en design och en kraft som en sportbil.
Henrik Fisker och Bernhard Koehler hade då startat bolaget Fisker Automotive ett år tidigare. Båda har en lång erfarenhet av bildesign och bilbyggande.
Uppdraget att tillverka Fisker Karma gick så småningom till finländska Valmet Automotive i Nystad på finska västkusten.
Valmet Automotive är en erfaren bilbyggare som tidigare bland annat gjort Saabs cabriolet och som nu bygger Porschebilar, Fisker Karma, den norska elbilen Think City och golfbilen Garia.
För en månad sedan startade serieproduktionen av Fisker Karma och efter påsk är de första bilarna klara att levereras, enligt ett pressmeddelande från Valmet Automotive.
Produktionen kommer att vara uppe i full kapacitet till hösten och alla som köat och betalat handpenning på sin bil ska få sitt exempel ”inom modellåret 2011”, skriver Valmet Automotive Ilpo Korhonen i pressmeddelandet.
Fisker Karma finns både i en ren elbilsversion och en hybridversion.
I båda versionerna sitter litiumjon-batterier med en effekt på 200 kW och dubbla elmotorer på sammanlagt 420 hk. Båda motorerna driver bakhjulen.
I hybridversionen sitter också en tvåliters bensinmotor på 260 hk som driver generatorn som ger ström till batterierna.
Fisker kallar sitt seriehybridsystem för Q-Drive. Bensinmotorn driver aldrig hjulen direkt utan bara generatorn.
I ren elversion har Fisker Karma en räckvidd på 8 mil.
I hybridversionen ökar räckvidden till 40 mil. Bensinmotorn går igång efter 5 mils eldrift för att ladda upp batterierna.
Den som vill känna draget av två kraftfulla elmotorer får sitt lystmäte – från noll till hundra på 5,9 sekunder.
För det nöjet får man lägga upp cirka 800 000 svenska kronor.
Se den 40-sidiga broschyren för Fisker Karma här.