Fordon

Uppgifter: Elbilsleveranser försenas för att mildra utsläppsböter

Kia E-niro. Foto: Felix Björklund

Bilimportören håller på laddbara bilar för att mildra eller helt undkomma böter när EU:s utsläppsregler aktiveras nästa år, enligt uppgifter.

Publicerad

Biltillverkaren Kia har hamnat i strålkastarljuset efter att uppgifter framkommit att företaget blockerar leveranser av laddbara bilar under återstoden av året. Detta för att i stället kunna räkna in dem i nästa års försäljning eftersom den ligger till grund för beräkningen av tillverkarens genomsnittliga utsläppsvärde. För den som inte når gränsvärdet för 2021 väntar dryga böter.

Det genomsnittliga gränsvärdet för hela EU:s nybilsflotta är 95 gram CO2 per kilometer 2021. Respektive tillverkare har fått ett individuellt värde som beror på hur tunga bilar företaget bygger. Ju större bilar desto högre gränsvärde. För koncernen Hyundai/Kia är målet 94 gram 2021. 2017 släppte deras nya bilar i genomsnitt ut 122 gram, enligt en rapport från PA-consulting.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här