Fordon

Ubåten som slår ut svenska A26 i miljardaffär

En anpassad modell av den tyska ubåten 214 ( bilden) segrade i Singapores upphandling av två nya ubåtar. Foto: Peter Neuman

Den nya tyska ubåten 218 torpederar Kockums chanser att exportera den nya svenska ubåten A26 till Singapore.

Publicerad

Singapore är på väg att upphandla två (kanske fler) konventionella, nya ubåtar. Ordern värderas till dryga 12 miljarder kronor.

Men trots att önationen redan har flera svenska ubåtar är nästa generations svenska ubåt, A26, inte med i den nuvarande upphandlingen, vilket det spekulerats kring.

Singapore sägs utvärdera offerter från två europeiska ubåtsvarv. Ena kombattanten är franska statliga fartygstillverkaren DCNS, som troligen erbjuder nya ubåten Marlin vars design presenterades första gången 2006. Denna har ett luftoberoende system. Ånga kokas genom förbränning av dieselolja och syre, och driver en turbin som i sin tur driver en generator. Fördelen är att samma bränsle som i de vanliga dieselmotorerna används.

I andra ringhörnan finns tyska Thyssen Krupp Marine Systems, TKMS, som dels äger ubåtsvarvet HDW i Kiel, dels Kockums i Karlskrona/Malmö (omdöpt till TKMS AB).

Enligt franska nättidningen Intelligence Online avser TKMS offert till Singapore dock bara HDW:s nya ubåt, kallad 218. Kockums chanser att få exportera A26 till Asien verkar därmed helt ha skjutits i sank. Detta trots att Kockums sedan lång tid tillbaka har en mycket god relation med Singapores marin. Till bakgrunden hör att svenska staten och TKMS bråkar om villkoren när det gäller den svenska beställningen av A26.

Få uppgifter finns om den tyska ubåten 218. Enligt Ny Tekniks källor är den i stort sett identisk med HDW:s ubåt 214, varvets senaste bränslecellsdrivna ubåt. Den sägs dock ha anpassats för att klara olika krav från Singapore. Modifieringarna sägs gälla enstaka detaljer – utseendemässigt ska ingen skillnad märkas.

Anledningen till att man döpt ubåten till 218, ska vara den östasiatiska eller kinesiska vidskepelsen kring siffran fyra. När den sägs på kinesiska låter siffran fyra som ordet död, och därför undviks den i flera länder. Siffran 8 – som i 218 – lär tvärtom vara ett turnummer.

Enligt svenska experter kan HDW få svårt att uppfylla flera taktiska krav som Singapore har.

På grund av dess ömtåliga vätgastankar längs med kölen kan den exempelvis inte snabbt inta bottenläge för att gömma sig.

Singapores premiärminister Hsien Loong Lee avlade ett diskret besök i Paris i slutet av oktober. Bland annat för att diskutera landets kommande ubåtsköp. DCNS första offert uppges ha varit för dyr, men i juni i år fick Singapore ett lägre anbud.

John Ahlmark, kommunikationschef på Kockums/TKMS AB, säger om upphandlingen i Singapore:

- Hur Singapore väljer att utforma sin framtida ubåtsvapen är deras sak att kommentera. Vårt företag har emellertid generellt sedan länge, och alltjämt, en mycket god relation med den singaporianska marinen.

Långvarigt samarbete

  • Kockums och Singapore har samarbetat i många år.
  • Under 90-talet sålde Kockums fyra ubåtar i klassen Sjöormen till Singapore, omdöpta till Challenger. Därefter köpte Singapore också ubåtarna Västergötland och Hälsingland. Båda moderniserades och levererades så sent som 2011–2013 under nya namnet Archer.
  • Kockums har också industriavtal med bolag i Singapore och svenska marinen har hjälpt landet med utbildning och taktisk ubåtsträning. 2011 besökte en delegation från Singapore Kockums för att informera sig om nya A26. Men TKMS ledning har de senaste åren gett negativa signaler och vägrat Kockums att lämna offert på A26 till Singapore.