Fordon

Tyska Jetcopter – kombination av helikopter och flygplan

Jetcopter har även utvecklat ett billigt sätt för att konstruera flygkroppen i kolfiber, och materialet ger farkostens en torrvikt på ett ton. Foto: Jetcopter

Deras farkost kan lyfta vertikalt och ta upp till åtta passagerare. Jetcopter lanserar sitt nya framdrivningssystem som ett säkrare alternativ till helikoptrar. Snart ska man inleda flygtester.

Publicerad

Det tyska uppstartsföretaget hoppas att deras Jetcopter ska skapa en helt ny kategori av farkoster: ”Copterplanes”. Ingenjörernas nya framdrivningssystem bygger på två inkapslade centrifugalturbiner, vardera två meter i diameter, med en kraft på 400 hästkrafter styck.  De roterar åt motsatt håll och sägs skapa ett tryck motsvarande en helikopterrotor med en diameter på elva meter.

Fyra munstycken kan rikta kraften åt alla håll, och vid horisontell flygning avlastas motorerna av konstruktionen som har inbyggd bärkraft, likt ett flygplan. Tillverkaren hävdar att det inkapslade systemet kommer vara mycket säkrare än helikoptrar i tätbebyggda områden – och kraften som alstras av turbinerna innebär ett stort steg framåt för nästa generations VTOL-fordon (vertical take-off and landing).

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här