Fordon
Tunnel för maglevtåg börjar byggas

Arbetet med att borra sig igenom det japanska alpmassivet för att bygga maglevbanan mellan Tokyo och Nagoya inleds nästa vecka.
Den 18 december går startskottet för att bygga den 7,7 km långa tunneln genom Japans södra alper, ett tunnelbygge som beskrivs som det mest utmanande när den 286 km långa magnettågssträckan mellan Tokyo och Nagoya ska byggas.
På sina ställen reser sig alptopparna 1400 meter över tunneln. Järnvägsbolaget JR Tokai har förberett sig och byggbolaget Taisei Corp på obehagliga överraskningar som grundvatteninströmning under högt tryck, rapporterar tidningen Asahi Shimbun.
Arbetena startar vid den lilla staden Hayakawa med 1100 invånare. För att inte få lokalbefolkningen emot sig i detta jätteprojekt tänker JR Tokai vara så öppet som möjligt med information.
Inledningsvis öppnar man en evakueringstunnel som sedan ska användas för att transportera ut berg när huvudtunnlarna byggs. När arbetet kommer igång i full skala hösten 2016 väntas 465 lastbilar åka igenom den lilla staden varje dygn. 31 oktober 2025 beräknas tunnelarbetena vara klara.
Enligt planerna ska magnettågförbindelsen mellan Tokyo och Nagoya starta 2027. Med hastigheter på 500 km/h ska resan ta 40 minuter.