Fordon
Tre biljättar går ihop för att få snabba lagar kring autonomi
Foto: Toyota/GM/Ford
Toyota, General Motors och Ford har bildat ett nytt konsortium. Målet är att ta fram en säkerhetsstandard för självkörande bilar, som kan snabba på USA:s lagstiftning kring autonomi.
Området är nytt, med många potentiella fallgropar – och en hel del svåra frågor kring juridiskt ansvar. USA:s lagstiftare kämpar därför med hur man ska reglera självkörande bilar. Förra året misslyckades de med att få igenom en mer svepande lagstiftning som skulle ha inneburit ett mycket snabbare genomslag för autonoma fordon. I kulisserna står dessutom många andra länder och väntar på att få se hur pionjärnationen USA hanterar lagstiftningen.
Nu vill Toyota, General Motors och Ford ge lagstiftarna hjälp på vägen. På onsdagen meddelade trion att de har bildat ett konsortium. Målet är att tillsammans utarbeta en gemensam säkerhetsstandard för autonoma fordon. "Safety guiding principles to help inform standards development" ska utgöra en grund för lagstiftarna. Jättarna har även tagit hjälp av SAE International, en organisation för utvecklare av fordonsteknik.
Gruppen har döpt sig till "Automated Vehicle Safety Consortium". De kommer inledningsvis att granska beslutsprocesser, med fokus på datadelning, fordonsinteraktion med andra bilar på vägen – samt säkra riktlinjer för tester. Det skriver Reuters.
Det finns flera exempel på hur illa det kan gå när system i teknikens framkant fallerar. Ubers autonoma testbil orsakade en dödsolycka när bilen missade att bromsa för en cyklist som korsade vägen. Det har också spekulerats i att det var Boeings nya överstegringssystem på 737 Max som fick ett av Ethiopian Airs flygplan att krascha. Det kan ha rört sig om en fågel som skadade en av systemets sensorer.
Aktörer inom flygindustrin har tidigare framgångsrikt bildat liknande grupper för att ta ett samlat grepp omkring olika reservdelar.