Fordon

Toyota utvecklar bränslecellsmodul som är ”plug-n-play”

Foto: Toyota
Foto: Toyota

Ett komplett bränslecellssystem som bara är att koppla in. Nu har Toyota lanserat en ”plug-n-play-enhet” som ska accelerera användningen av tekniken.

Publicerad

Japanska Toyota är en av de stora spelarna när det kommer till bränslecellsteknik. De har utvecklat tekniken länge och försöker få allt fler intresserade. Bland annat har tillverkaren gjort det fritt att använda deras vätgaspatent.

Det finns fortfarande en hel del skeptiker, men den japanska tillverkaren trugar på och ser att en av de absolut största trösklarna för tekniken är volym. Och den problematiken är tudelad. För att få volym i vätgas krävs det att industri och logistikbranschen är med, men för att bränslecellstekniken ska få fart krävs kvantitet – vilket betyder många enheter.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här