Fordon

Toyota testar sin autonoma bil på allmän väg i Europa

Nu ska Toyota testa sin autonoma teknik på Bryssels gator. Biljättens självkörande Lexus LS kommer rulla i stadskärnan.

Publicerad Senast uppdaterad

Efter tester på allmän väg hemma i Japan och i USA har turen nu kommit till Europa. Under 13 månader kommer en självkörande Lexus LS rulla i en slinga i Bryssels stadskärna. På bilens tak sitter ett sensorpaket som bland annat innehåller lidar, radarsensorer, kameror samt positioneringssystem. I bilen kommer det finnas en förare som kan ta över körningen om den autonoma tekniken skulle fallera, samt en operatör som konstant övervakar systemet.

Toyota har lagt månader på att förbereda bilen, träna personalen och studera den rutt som ska köras. Det finns flera skäl till att biljätten har valt EU:s högsäte för sitt test. Vid Toyota Motor Europes forsknings- och utvecklingscenter i Bryssel arbetar man bland annat med datorseende. Regionen satsar dessutom på att gå i bräschen för den autonoma utvecklingen, bland annat genom Brussels Mobility. Till detta har själva staden de perfekta förutsättningarna för att sätta Toyotas teknik på prov.

Målsättningen: Noll dödsfall

– Toyotas slutgiltiga målsättning är noll dödsfall till följd av trafikolyckor, och huvudmålet med den här piloten är att studera komplicerade och oförutsägbara mänskliga beteenden – och vad de betyder för kraven som ställs på automatiserade körsystem. Att agera gentemot den komplexa och mångfacetterade befolkning som finns i en stadsmiljö som Bryssel – den europeiska huvudstaden och hem för medborgare med 184 olika nationaliteter – är nyckeln för att förstå mänskligt beteende, säger Gerard Killmann, vice vd för TME:s forsknings och utvecklingscenter i ett pressmeddelande.

Toyota jobbar parallellt med två automatiserade körmodeller: Guardian samt Chauffeur. Den första utgör ett förarstöd som konstant övervakar förarens beteende, medan den andra modellen innebär att systemet helt tar ansvar för framförandet av fordonet.

Hundra bilar och tusen förare

Lexusen ska dessutom samla in data som en del i Toyotas bidrag till det fyraåriga EU-projektet L3Pilot, som startade 2017 och inkluderar 34 andra partners. Där testas självkörande teknik i hundra bilar av tusen förare i tio europeiska länder. Toyota kommer fokusera på att utforska kundbeteenden samt den autonoma teknikens säkerhet i komplexa och varierade stadsmiljöer. Nyligen ingick Toyota ett partnerskap med Denso där man kommer fokusera på att utveckla halvledare och chip för autonoma bilar.