Fordon

"Think sämsta bilen någonsin"

Den kan fungera i stadstrafik, men som bil betraktat är det som att kliva 20 år tillbaka. Första svenska testet av elbilar visar att de bilar som finns på marknaden är för dyra och har för dålig prestanda.

Publicerad

Teknikens Värld, som har testat japanska Mitsubishi Imiev och norska Think City, är inte nådig i sina omdömen om bilarna.

Think jämförs med ett hemmabygge, skrapar hem 34 poäng av 100 möjliga i betyg och utses till den sämsta bil som tidningen någonsin testat.

- För mig är det helt obegripligt att Think så helt utan förbehåll och så grundlöst hyllas av miljövänner och att kommuner och landsting är beredda att lägga över 300 000 kronor på något som är så här dåligt, säger Teknikens Världs reporter Mikael Stjerna.

Konkurrenten Imiev kritiseras för att ha en "oroväckande" kort räckvidd och att den "kränger som en båt" när tidningen gör undanmanöverprov på en testbana.

Teknikens Värld räknar med att Imiev landar på cirka 290 000 kronor när den börjar säljas i Sverige år 2010. Think kostar i dag hela 332 000 kronor - och då måste man betala extra för en massa utrustning, inklusive batteri och baksäte.

Katinka von der Lippe, pressansvarig hos Think, säger att företaget aldrig tidigare mött så negativ kritik.

- Vi får ett helt annat gensvar från våra kunder och andra som provat bilen en längre tid, säger hon.

Det höga priset förklarar hon med dyra batterier, som tillverkas i små serier och därmed drar upp kostnaden.

När Teknikens Värld provkörde Imiev började varningslampan för "reservtanken" att lysa efter 78 kilometer - trots att Mitsubishi uppger att bilens räckvidd ligger på 14 mil.

- Hur fort du kör, och om du har värmen eller stereon på, kommer alltid att påverka räckvidden, säger Lotta Thulin, informationsansvarig på Mitsubishi Sverige.

Enligt Mitsubishi får bilarna som kommer till Europa nästa år ett styvare chassi och antisladdsystem.

Teknikens Världs slutgiltiga omdöme är att elbilarna ännu inte är värda att ta på allvar och är riktigt usla inköp.

Ett plus i kanten får Imiev för att den är tyst, komfortabel och överraskande rymlig med tanke på yttermåtten.

- Men den skulle behöva bli omkring 100 000 kronor billigare. En biogasdriven Volkswagen Passat framstår som en ljusår bättre bil, dessutom både miljövänligare och billigare, säger Mikael Stjerna.