Fordon

Testar standardlok i kanaltunneln

Vectron rusar in i kanaltunneln med ett 1350-tons godståg under helgens prov. Foto: Eurotunnel

Ett standardlok av typ Vectron testades som godstågsdragare i kanaltunneln i helgen. Tunnelbolaget vill göra sig oberoende av speciallok.

Publicerad

Hittills har sexaxliga speciallok dragit godstågen som trafikerar tunneln mellan Storbritannien och Frankrike. Med helgens prov ville tunnelbolaget Eurotunnel se om ett standardlok skulle klara samma uppgift.

Man valde ett lok ur Vecktronserien från Siemens, ett fyraxligt lok som kan köras på de vanligaste strömsystemen i Europa. I tunneln används 25 kV AC 50 Hz. Endast strömavtagarna byttes ut för provkörningarna.

Loket fick dra ett godståg på 1350 ton genom tunneln, som har en stigning på 11 promille. Under färden, som började i Frankrike, testades dragförmåga, bromsförmåga och strömavtagning. I Folkstone vände loket och gjorde motsvarande tester på återfärden.

Enligt Eurotunnel utföll testerna till belåtenhet. För tunnelbolaget innebär det större flexibilitet och möjlighet för olika aktörer att bedriva trafik i tunneln.