FORDON

Test: Zipforce Distance – "Budgethjälp upp för backen"

En vanlig cykel med påhängsmotorn monterad på framdäcket.
Påhängsmotorn Zipforce Distance.

Zipforce är ett bra alternativ för den som vill fortsätta använda sin gamla cykel men kunna få en extra skjuts via en eldriven påhängsmotor, till ett lågt pris. Men räkna med att bli smutsig.

Publicerad Uppdaterad

Påhängsmotorn från svenska Zipforce skiljer ut sig från övriga cyklar i testet och det är lätt att gilla grundidén. Du kan använda din egen cykel, motorn tillverkas i Sverige – och det är onekligen en prisvärd budgetvariant jämfört med kostnaden för övriga testade elcyklar.

Även om motorn ligger tydligt under utväxlingen i motorstyrka du får med  hjälp av tekniken i en klassisk elcykel, så står den sig bra i konkurrensen. En jämn och fin driftsgång och därtill en batteritid som står sig bra, möjligen med hjälp av den i sig smarta funktionen med bromsåterladdning som på elbilar. Sedan bör man inte vara känslig för ljudnivåer, eftersom motorn viner en del när den är på högsta driftsläge. Tänk gamla tiders dynamos för cykellysen så har du en ungefärlig ljudnivå.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här