FORDON
Test: Crescent Elder 2023 – en relativt prisvärd kvalitetscykel
En riktigt trevlig elcykel, men man får vara beredd på högljudda växlar – Ny Teknik testar Crescent Elder 2023.
Batteriet är snyggt integrerat i aluminiumramen som har en brun metallicfärg.
Testexemplaret av Crescent Elder har en ramstorlek på 58 cm och är avsett för personer med en längd på cirka 180–200 cm. Modellen finns även i en ramstorlek på 53 cm längd cirka 165–180 cm, vilket hade varit bättre för mig som är 178 cm lång. Hursomhelst, när jag väl kommer i väg känns den riktigt gedigen.
Crescent är en kvalitetstillverkare med anor, och kvalitetskänslan infinner sig även här.
Växlarna fungerar ypperligt bra även när elmotorn lägger tryck på kedjan samtidigt som jag växlar – visserligen något högljudda, men inget som stör mig.
Jag har cykelpendlat i många år mellan Nacka och Stockholms innerstad, cirka 30 kilometer tur och retur. Jag tar mig snabbt ut genom city och via Slussen, som är ett totalt kaos för både cyklister och fotgängare. Elcykeln känns trygg och stabil med kraftiga bromsar som tar direkt. Handtagen är ergonomiskt utformade, och broms- och växelreglaget sitter perfekt. Den stötdämpande framgaffeln (hydrauliklåsning) dämpar alla ojämnheter i underlaget, även refuger. Komforten känns riktigt bra med en tystgående mittmotor.
Crecent Elder är utrustat med AVS-klicksystem (Atran Velo System) som är integrerat i pakethållarens konstruktion. Med AVS kan man enkelt klicka av och på olika tillbehör vilket gör att man kan skräddarsy elcykelns lastmöjligheter.
Vid den första riktiga uppförsbacken, precis efter Hammarby sjöstad på gamla Värmdövägen, assisterar mittmotorn från Shimano, Steps 6100 riktigt bra, även om farten minskar något. Jag susar förbi alla vanliga cyklister, inklusive "racercyklisterna", men de kör om senare såklart. Jag upplever att det är svårt att komma upp i högre hastighet än 25 kilometer i timmen på raksträckor, med högsta assistansläget (elmotorn får bara assistera upp till 25 kilometer i timmen).
De lägre assistanslägena, eco eller normal, är användbara när man cyklar i lugnare tempo, till exempel inne i city eller på längre raksträckor.
Avtagbar display
Displayen är placerad mitt på styret och visar bland annat hastighet, trampfrekvens, räckvidd och assistansläge (eco, normal, high). Displayen är även avtagbar, vilket gör cykeln mindre stöldbegärlig enligt tillverkaren. Man kan koppla två olika appar från Shimano till Crescents elcykel. E-tube Project är en app där man kan justera systemets parametrar, samt en app som heter E-tube Ride, som är en cykeldator och ett komplement eller ersättning till Shimanos display.
Jag tar mig hem på ungefär 35 minuter (cirka 45 till 50 minuter på min vanliga cykel). Jag känner att jag har fått röra på mig - det är en viss träning. Själva cykelkänslan är också relativt bra, men tungtrampad utan assistans. Batteriet är lätt att låsa upp och kopplas bort, dock behöver jag ta bort en kåpa innan man kan låsa upp batteriet. Kåpan har två vred uppe och nere med varsin gummiflärp. Om man inte uppfattar vreden är det lätt att dra sönder gummiflärparna.
Dagen efter, när jag skulle cykla in till kontoret, fick jag ett varningsmeddelande på displayen: W013 (se foto), och elmotorn fungerade inte. Jag sökte på W013 på nätet och fick fram att vridmomentssensorn inte hade blivit fullständigt initialiserad W013 står för ”foot on pedal”. Orsaken var att jag hade foten på pedalen samtidigt som jag slog på systemet, eller, helt enkelt börjat cykla innan jag slagit på systemet.
Den enkla åtgärden var att stänga av elmotorn och ställa cykeln på en stabil yta och vara avstängd i någon minut. Därefter startade jag om stillastående, utan att röra tramporna, och problemet var löst.
Sammanfattningsvis skulle jag kunna tänka mig att äga en Crescent Elder, särskilt på vinterhalvåret då vanlig cykelpendling på min distans från Nacka till Stockholms innerstad kan vara tung. Jag anser att Crescents Elder ändå är relativt prisvärd.
Fler tester av Ny Teknik
-
Test: Airpods Pro 2 som hörapparat – ”Kommer inte upp i nivå”
-
”Det här är den bästa vikbara mobilen – men det hjälper inte”
-
Hyundai Ioniq 5N – ”Det finns förnuft bakom tuffa fasaden”
-
BMW I5 Touring: ”Enormt trevlig men med en stor hake”
-
”Sonos Ace är här – se upp Sony, de här är oväntat bra”
-
Nissan Ariya mot Audi Q4 – vilken elbil drar längsta strået?
-
”Ett fränt pendelfordon som även är utsläppsfritt”
-
Ny Teknik testar robottaxi i Peking: ”Det är imponerande”
-
Test: ”Rock’n’roll-lurarna är för dyra sett till vad man får”
-
Test: ”Ljudjättens träningslurar är en stor besvikelse”