Fordon

Teslan designas om för svensk vinter

Ny Tekniks testbil blev överhettad när kylfläktarna beckades igen av snöslasket vid färden från Stockholm till Gullspång den 21 april 2010. Foto: Lars Anders Karlberg
Hans-Olof Nilssons Tesla Roadster Foto: Hans-Olof Nilsson

Den nordiska vintern med snö och slask har fått kylningen av elmotorn och kraftelektroniken  i Tesla Roadster att krokna. Det fick Ny Tekniks testförare erfara i våras. Nu designar Tesla om kylsystemet.

Publicerad

- Ja det stämmer. Kylfläktarna  till elmotorn och kraftelektroniken sitter mellan bakhjulen på Tesla Roadster. När det slaskar på de svenska vägarna beckar kylfläktarna igen och bilen stannar, säger Hans-Olof Nilsson, en av Sveriges mest erfarna Teslaägare.

Enligt Hans-Olof Nilsson är det bara kylfläktarna till elmotorn och kraftelektroniken som inte är anpassad till den svenska vintern. 

Batteripaketen är vätskekylda med en vatten/glykol-blandning och påverkas inte av dåligt väder.

- Tesla Roadster är ju en bil som designats i Kalifornien. Det var nog ingen som tänkte på att vi här uppe i Skandinavien saltar våra vintervägar.  Det är det saltblandade snöblasket som ställt till problem för kylfläktarna.

- Båda norska, svenska och danska Teslabilar har haft problem med snöslask i kylfläktarna och nu gör Tesla på vår inrådan om dem, säger Hans-Olof Nilsson till Ny Teknik.

Hans-Olof Nilsson samarbetar med den skandinaviske generalagenten Espen Pedersen i Köpenhamn och det var Hans-Olof som fick ta hand om den röda Tesla Roadster Sport som Ny Tekniks testförare Jonas Hållén och Lars Anders Karlberg körde slut på under en snöblaskig färd mellan Stockholm och Gullspång i våras.

- Den skulle visas upp på Göteborg Motor Show dagen efter. Jag bytte kylfläktarna och fick igång bilen igen. Och nästa dag var den såld till en köpare som till varje pris ville ha en Tesla Roadster på momangen, säger Hans-Olof Nilsson.

Hans-Olof Nilsson driver företaget H-O Enterprise AB i Göteborg och är ägare den gröna Tesla Roadster som ska visas upp under ett stort elbilssymposium i Visby nästa vecka, under den så kallade Almedalsveckan.

- Det blir en stor uppställning för elbilar i Visby. Alla elbilsförespråkare kommer att vara där och mängder av elbilar kommer att visas upp, säger Hans-Olof Nilsson.

Han och hans fru Birgitta kör över den gröna Teslan från Göteborg till Oskarshamn, en sträcka på ca 32 mil och sedan färjan över till Visby.

- Det är inga problem med batterierna för den sträckan. Teslan klarar lätt 30 mil på en laddning. Det är den enda elbilen i världen som är designad för att ha så stor räckvidd. Alla andra elbilar är kompromisser mellan elbil och vanlig bil och får därför inte in lika mycket batteri som Teslan får, säger Hans-Olof Nilsson.

Tesla Roadster S

Efter att den röda, engelskregistrerade Teslan som Ny Teknik testkörde i april i år såldes till en svensk köpare under Göteborg Motor Show, finns det nu fyra svenskregistrerade Tesla Roadsters.

Förutom den före detta engelskregistrerade finns det en blå i Stockholm, en röd i Linköping och en grön i Göteborg.

Det är framför allt Hans-Olof Nilsson i Göteborg och Johan Sörliden i Linköping som är Teslas ambassadörer i Sverige.

Både Sörliden och Nilsson visar upp sina bilar på olika elbilsevenemang i Sverige och båda kommer till Power Circles och Elbil Sveriges evenemang under Almedalsveckan i Visby nästa vecka.

Motoreffekt: 185 kW eller 248 hk

Acceleration: 0 till 100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder.

Toppfart: 210 km/t

Räckvidd: Upp till 40 mil på en laddning i gynnsammaste fall.

Batteri: 6 831 litium jon-celler. Vikt 455 kilo (1/3 av hela bilens vikt)

Laddning: Full laddning tar 3,5 timmar.

Pris: Cirka en miljon kronor.

Tesla är SI-enheten för magnetisk flödestäthet. SI är en internationell standard för måttenheter.