Fordon

Svenska bränsleceller i världens första tunga vätgaslångtradare

Världens första vätgaslångtradare, med bränsleceller från Powercell, levererar livsmedel åt den schweiziska butikskedjan Coop. Foto: Swiss Hydrogen
Elmotorn, på 250 kW, kommer från kanadensiska tillverkaren TM4. Foto: Swiss Hydrogen
Bakom förarhytten sitter vätgastankarna, som tankas fulla på 10 minuter. Foto: Swiss Hydrogen
Bränslecellsstacken är en prototyp, skalbar från 20 till 100 kW. Foto: Swiss Hydrogen

Göteborgsbaserade Powercell har levererat bränslecellsstacken till en vätgasdriven, helelektrisk lastbil som rullar åt en av Schweizs största detalj- och partihandelskedjor. Successivt ska butikskedjan byta ut hela sin fordonspark mot bränslecellslastbilar.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här