Fordon

Svenska bränsleceller i världens första tunga vätgaslångtradare

Världens första vätgaslångtradare, med bränsleceller från Powercell, levererar livsmedel åt den schweiziska butikskedjan Coop. Foto: Swiss Hydrogen
Världens första vätgaslångtradare, med bränsleceller från Powercell, levererar livsmedel åt den schweiziska butikskedjan Coop. Foto: Swiss Hydrogen
Elmotorn, på 250 kW, kommer från kanadensiska tillverkaren TM4. Foto: Swiss Hydrogen
Elmotorn, på 250 kW, kommer från kanadensiska tillverkaren TM4. Foto: Swiss Hydrogen
Bakom förarhytten sitter vätgastankarna, som tankas fulla på 10 minuter. Foto: Swiss Hydrogen
Bakom förarhytten sitter vätgastankarna, som tankas fulla på 10 minuter. Foto: Swiss Hydrogen
Bränslecellsstacken är en prototyp, skalbar från 20 till 100 kW. Foto: Swiss Hydrogen
Bränslecellsstacken är en prototyp, skalbar från 20 till 100 kW. Foto: Swiss Hydrogen

Göteborgsbaserade Powercell har levererat bränslecellsstacken till en vätgasdriven, helelektrisk lastbil som rullar åt en av Schweizs största detalj- och partihandelskedjor. Successivt ska butikskedjan byta ut hela sin fordonspark mot bränslecellslastbilar.

Publicerad

Det är den schweiziska butikskedjan Coop (ingen koppling till den svenska kedjan med samma namn), som driftsatt en specialbyggd bränslecellslastbil med 34 tons maxvikt. Samtidigt har företaget, som även driver tankstationer för allmänheten, öppnat landets första vätgastankstation.

Fordonet är den första bränslecellslastbilen i Schweiz, och den första i världen i den tyngsta lastbilsklassen med släp. Systemet bygger på Powercells största bränslecellsstack, kallad S3.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här