Innovation

Svensk studie visar: Här är vad som gav globala succén med Pokémon Go

Foto: AP Photo/Hau Dinh

Samarbete och utforskning var viktigare faktorer än tävlingsmomenten när mobilspelet ”Pokémon Go” blev en världssuccé, visar ny forskning från Luleå tekniska universitet.

Publicerad

– Vi trodde att tävlandet skulle ha större betydelse, säger Josef Hallberg, biträdande professor i distribuerade datorsystem.

Spelet ”Pokémon Go” blev ett globalt fenomen och en världssuccé när det lanserades sommaren 2016. Sedan dess har mobilspelet laddats ner 800 miljoner gånger. Det enorma intresset fick Anna-Karin Lindqvist, Stina Rutberg och Josef Hallberg på Luleå tekniska universitet att undersöka vad som gjort mobilspelet så pass populärt.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här