Fordon
Storbritannien vill satsa på vätgasdrivna tåg
Dieseln ska bort från tåglinjen som förbinder London med Manchester och Leeds. Nu vill de brittiska politikerna satsa på vätgasdrivna tåg. Målsättningen är att ha ett pilotprojekt på räls redan nästa år.
Storbritanniens transportminister Jo Johnson har sagt att regeringen överväger att plocka bort alla diesellok till år 2040 – och Chris Grayling, chef för transportdepartementet, har flaggat för vätgasdrivna tåg.
– Jag förväntar mig att se ett teknikskifte på våra järnvägar under de kommande åren, med en introduktion av olika typer av batteridrivna elhybridtåg och vätgas-tåg. Och jag ser det här som en prioritet, sade Chris Grayling inför parlamentet.
Bakom inriktningen ligger pressen efter det drastiska beslutet att inte elektrifiera den norra delen av the Midland Mail Line – en tungt trafikerad tåglinje som förbinder London med Manchester och Leeds. Det rapporterar Green Tech Media.
U.K. Rail Safety and Standards Board har inlett ett samarbete med franska tågjätten Alstom, där målsättningen är att ha ett pilotprojekt på räls redan nästa år – eller tidigt under 2020. Inför parlamentet sade Grayling att han vill vätgasdrivna tåg rulla på linjen ”inom en kort tid”. Det gör Storbritannien till en av få marknader som överväger drivmedlet för sin spårbundna trafik.
Under mars förra året började Alstom köra tester med sitt bränslecellståg i Tyskland och Tjeckien. Coradia iLint kan ta 300 passagerare och har en maxhastighet på 140 km/h. Fulltankat med vätgas har tåget en räckvidd på 600-800 kilometer. De enda utsläppen är vatten.
Alstom har i dagsläget för avsikt att sälja ett 60-tal tåg till en rad tyska delstater. Enligt en studie gjord av det kanadensiska transportinstitutet Metrolinx är livstidskostnaden den samma för att bygga och driva ett ”hydrail-system” som att välja ett traditionellt system med elledningar.