Fordon

Stockholms vägtullar

blev världens dyraste

Trängselskatt i Stockholm Foto: Vägverket

Systemet med trängselskatt i Stockholm har blivit världens dyraste vägtullsprojekt, enligt en kartläggning som DN gjort. Bland annat har konsultkostnaderna blivit fyra gånger högre än beräknat.

Publicerad

Ett område där kostnaderna skenat iväg är driften av systemet, som konsultföretaget IBM har totalansvaret för. Driftskostnaden beräknades från början till 100 miljoner kronor per år, men ligger enligt DN nu på 400 miljoner kronor.

En förklaring till de höga driftskostnaderna är att Vägverket valt att enbart använda kameror som identifering av passerande bilar istället för elektroniska transpondrar, som man använde under försöksperioden och som används på alla andra ställen i världen.

Dyrt att läsa skyltar
Läsningen av bilarnas registreringsskyltar måste fungera till hundra procent. En smutsig skylt eller annan otydlig bild måste kontrolleras manuellt, vilket gör Vägverkets system extra dyrt.

I övriga nordiska länder används elektroniska transpondrar som identifiering. De olika kommuner och brokonsortierna i Norden har nu byggt samman sina system så att en norsk bilist på besök i Danmark debiteras broavgifter på sin vanliga månadsräkning.

Men Sverige är inte med i detta samarbete eftersom vi inte har något transpondersystem.

Lönsamt först 2011
Enligt DN:s kartläggning kostade vägtullsprojektet i Stockholm 2,5 miljarder kronor förra året medan intäkterna från avgifterna bara var 724 miljoner kronor.

Från och med i år kommer underskottet att minska, men enligt DN:s prognos dröjer det ända till 2011 innan intäkterna överstiger utgifterna. År 2011 väntas intäkterna av trängselavgifterna uppgå till 3,7 miljarder kronor medan utgifterna stannar på 3,5 miljarder.