FORDON

Stenas nya batteriåtervinning skickar det mest värdefulla vidare

Carina Petersson, teknisk chef, framför den del av anläggningen där olika fraktioner av materialet sorteras ut.
Carina Petersson, teknisk chef, framför den del av anläggningen där olika fraktioner av materialet sorteras ut.

Berget av uttjänta elbilsbatterier väntas snart börja växa. Men nu finns en anläggning i Halmstad som kan ta hand om dem. Ännu så länge klarar den dock inte av att separera de värdefullaste metallerna från varandra.

Publicerad Uppdaterad

Ska elbilar på riktigt bli en grön lösning för massbilismen krävs att de uttjänta batterierna kan återvinnas. Därför har Stena Recycling byggt en anläggning i Halmstad för drygt 250 miljoner kronor, varav Energimyndigheten har bidragit med 70 miljoner. Anläggningen invigdes nyligen.

Men den kommer inte att kunna ta hand om den så kallade svarta massan, som utgör en blandning av de mest värdefulla batterimaterielen, främst kobolt, nickel och mangan men även litium och grafit. Den svarta massan ska i stället säljas på den öppna marknaden till den som klarar av att förädla den till separerade material, som därefter kan användas vid nytillverkning av batterier.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här