Fordon

Stena Line satsar på metanol

Claes Berglund. Foto: Cicci Jonson/Bilduppdraget
Stena Germanica står först på tur att bli konverterad till metanoldrift om försöket på Stena Scanrail faller väl ut. Foto: Stena Line
Stena Scanrails hjälpmotorer ska drivas med hjälp av det metanolbaserade bränslet DME under en försöksperiod. Foto: Stena Line

När sjönäringen får hårdare utsläppskrav hoppas många på flytande naturgas som framtidens drivmedel. Men Stena Line går sin egen väg och satsar på metanol.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här