Fordon

Stena Line satsar på metanol

Claes Berglund. Foto: Cicci Jonson/Bilduppdraget
Stena Germanica står först på tur att bli konverterad till metanoldrift om försöket på Stena Scanrail faller väl ut. Foto: Stena Line
Stena Scanrails hjälpmotorer ska drivas med hjälp av det metanolbaserade bränslet DME under en försöksperiod. Foto: Stena Line

När sjönäringen får hårdare utsläppskrav hoppas många på flytande naturgas som framtidens drivmedel. Men Stena Line går sin egen väg och satsar på metanol.

Publicerad

Viking Line är ett rederi som sätter sitt hopp till flytande naturgas, LNG. Deras nybyggda fartyg Viking Grace har utrustats för att kunna köra med LNG i tankarna.

Stena Line, däremot, tror mer på metanol.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här