Fordon Stena Line satsar på metanol Claes Berglund. Foto: Cicci Jonson/Bilduppdraget Stena Germanica står först på tur att bli konverterad till metanoldrift om försöket på Stena Scanrail faller väl ut. Foto: Stena Line Stena Scanrails hjälpmotorer ska drivas med hjälp av det metanolbaserade bränslet DME under en försöksperiod. Foto: Stena Line När sjönäringen får hårdare utsläppskrav hoppas många på flytande naturgas som framtidens drivmedel. Men Stena Line går sin egen väg och satsar på metanol. Linda Nohrstedt Publicerad 2 apr 2013 kl 07.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Viking Line är ett rederi som sätter sitt hopp till flytande naturgas, LNG. Deras nybyggda fartyg Viking Grace har utrustats för att kunna köra med LNG i tankarna.Stena Line, däremot, tror mer på metanol. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon biobränsle bioenergi Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Tesla påskyndar lansering av ”nya prisvärda modeller” Tesla levde inte upp till marknadens förväntningar under det första kvartalet. Omsättningen sjönk med 9 procent jämfört med samma period förra året.
Tipsen: Så tjänar du pengar på att ladda bilen Pausa laddningen av elbilen – och tjäna en tusenlapp. Flera aktörer på elmarknaden har gått ihop för att få elbilsägarna att bidra till ett stabilare elnät.
Volvo vill samla in gamla batterier – som ska användas för att bygga nya Ett samarbete tänkt att sluta den kinesiska loopen för elbilsbatterier. Får vi se samma sak även här i Sverige och Europa?