Fordon

Staten föreslås låna till höghastighetstågen

Ett kinesiskt höghastighetståg. Foto: Alamy
Ett kinesiskt höghastighetståg. Foto: Alamy

Sverigeförhandlingen håller fast vid att staten ska låna till en höghastighetsjärnväg avsedd för 320 kilometer i timmen. Men regeringen vill inte sätta ner foten än.

Publicerad

Sverigeförhandlingen är trots namnet en kommitté som sedan 2014 har haft regeringens uppdrag att förhandla fram förutsättningar för höghastighetståg mellan de tre storstäderna. Det är det mest omfattande projektet. Men det har också handlat om spårvägar, cykling och annan infrastruktur i storstäderna och en ny Öresundsförbindelse. Förhandlingsmotparter har varit kommuner i och runt storstäderna och längs höghastighetstågens väg. De har lovat bostäder och annan infrastruktur i gengäld.

Sverigeförhandlingen föreslår lånefinansiering för att snabbt kunna bygga den snabbaste varianten av höghastighetsbana, 320 kilometer i timmen i stället för 250 som Trafikverket hittills förordat. Trafikverket anser att den snabba varianten blir för dyr.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här