Fordon

Spricka funnen i kraschade helikopterns rotorväxel

Presskonferens med norska haverikommissionen. Foto: TT/Tor Erik H. Mathiesen
Skada på bild ur haverikommisionens rapport. Foto: QinetiQ
Skadat kugghjul - bild ur haverikommissionens rapport. Foto: AIBN

Kraschen med den norska Superpuman: Utmattningspricka har upptäckts i ett av kugghjulen i huvudrotorväxeln.

Publicerad

Utredarna i den norska haverikommissionen som granskar vad som gick snett i den norska helikopterolyckan den 29 april har upptäckt en utmattningspricka i ett av kugghjulen som ingår i huvudrotorns växel. Det uppger myndigheten i en första rapport om händelsen. Det finns också andra tecken på metallurgiska utmattningsproblem.

Norska haverikommissionens rapport

Rotorväxeln är en så kallad planetväxel som består av flera små snurrande kugghjul som överför motorkraften till huvudrotorn.

Vid händelsen lossade huvudrotorn och samtliga 13 personer ombord omkom när helikoptern, Airbus Helicopters H225 av modell Superpuma, kraschade mot en holme öster om Turøy, nära Bergen.

Enligt Kåre Halvorsen, avdelningsdirektör i haverikommissionen, kan liknande utmattningssprickor utveckla sig till brott över tid.

Observationen har föranlett den norska haverikommissionen att skicka ut en säkerhetsrekommendation under pågående utredning till den europeiska luftfartsmyndigheten EASA.

Man vill att EASA ska utvärdera om växeln är säker.

– En utmattningsspricka är inget man vill ha, och därför har vi nu gått ut och sagt att vi har funnet den, säger Halvorsen till norska lokalradion.

Enligt Kåre Halvorsen är det för tidigt att säga om utmattningssprickan kan ha bidragit till kraschen.

Norska medier har även tidigare rapporterat om svetsarbeten och utmattningsproblematik kopplat till den aktuella olycksdrabbade helikoptermodellen.