Fordon

Sportbilstillverkaren Wiesmann tillbaka – med en elbil

Wiesmanns Project Thunderball. Foto: Wiesmann
Wiesmanns Project Thunderball. Foto: Wiesmann
Wiesmanns Project Thunderball. Foto: Wiesmann
Wiesmanns Project Thunderball. Foto: Wiesmann

En sportig roadster av klassiskt snitt – men med elmotorer och batteri i stället för V8-motor. Det är vad tyska Wiesmann nu presenterar.

Publicerad

Den tyska sportbilstillverkaren Wiesmann grundades 1988 och har gjort sig känd för högpresterande modeller av roadstersnitt, som snarare för tanken till brittiska sportbilar. Kraften har vanligen levererats av motorer från BMW:s prestandasegment M.

Efter en turbulent tid tvingades bolaget lägga ned produktionen 2014. Verksamheten köptes senare av entreprenören Roheen Berry med idén om att få igång produktionen igen.

Det har länge hintats om en ny modell som går under projektnamnet Thunderball. Och nu har Wiesmann, som tidigare har varit helt och hållet inriktad på förbränningsmotorer, avslöjat vad det handlar om – nämligen en elbil.

Wiesmanns Project Thunderball. Foto: Wiesmann
Wiesmanns Project Thunderball. Foto: Wiesmann

På utsidan är det mesta sig likt men under huven är allt annorlunda. Ett 800 volts batteri om 92 kWh (varav 83 är användbart) svarar för energilagringen och dubbla elmotorer á 340 kW för framdrivningen. Fordonet ska kunna snabbladdas med upp 300 kW (DC) men har även en ombordladdare för växelström om 22 kW.

Flera specifikationer är ännu inte fastslagna eftersom bilen inte har genomgått certifiering. Gällande räckvidden siktar Wiesmann på 500 kilometer och accelerationen 2,9 sekunder (0–100 km/h).

Brittiska bilsajten Carscoops anger prislappen till 300 000 euro, motsvarande ungefär 3 miljoner kronor. Thunderball går redan att förbeställa men det är oklart när den går i produktion.

Om Wiesmann Project Thunderball

Säten: 2
Bredd: 2 210 mm
Längd: 4 440 mm
Förbrukning: 20,5 kW per 100 km
Vikt: 1 775 kg