Fordon Sportbilstillverkaren Wiesmann tillbaka – med en elbil Wiesmanns Project Thunderball. Foto: Wiesmann Wiesmanns Project Thunderball. Foto: Wiesmann En sportig roadster av klassiskt snitt – men med elmotorer och batteri i stället för V8-motor. Det är vad tyska Wiesmann nu presenterar. Johan Kristensson Publicerad 1 maj 2022 kl 11.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Den tyska sportbilstillverkaren Wiesmann grundades 1988 och har gjort sig känd för högpresterande modeller av roadstersnitt, som snarare för tanken till brittiska sportbilar. Kraften har vanligen levererats av motorer från BMW:s prestandasegment M. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Svenska satelliten kopplar upp franska polisens elitstyrka Sveriges första helt privatfinansierade satellit – täcker tredjedel av jorden. • Franska GIGN först att kopplas upp under OS. ”Taktisk kommunikationskanal.”
Efter enorma ai-satsningar och Tesla-nedgång – oro för bubbla inom ”megatech” Analytiker luftar tankar om en möjlig ai-bubbla efter att flera techbolag backar kraftigt på börsen.
Nu ska oljejätten kunna lagra mer koldioxid än Norges totala utsläpp Equinor har säkrat kapacitet att lagra mer koldioxid än Norges totala årliga utsläpp. ”En ny, kommersiell, norsk havsnäring” säger norska energiministern.