Fordon

Spelet som fick Thyssen Krupp att ge upp Sverige

A26. Foto: Illustration Kockums
Hans ­Christoph Atzpodien. Foto: Thyssen Krupp
Saabs vd Håkan Buskhe är nu på väg att få in ubåtstillverkning i sitt företag. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT
Monica Kleja.
I Kockum Maskins leanarbete har flera processer effektiviserats. På Rune Bachs arbetsstation har maskinerna flyttats intill varandra så att han slipper gå långa sträckor mellan dem. Foto: Franz Feldmanis
Annelie Harrysson är produktions- och logistikansvarig. För att bli mer effektivt har företaget automatiserat monteringen av vissa detaljer. Foto: Franz Feldmanis
Vd:n Mats Malmqvist hoppas att den värsta delen av krisen är över. Foto: Franz Feldmanis
Mikael Olsson gör fixturer i cad tillsammans med tekniker. Under ­återhämtningen efter den värsta krisen har han fått hålla hög takt. Foto: Franz Feldmanis
Enligt Kockums ledning är robotisering en viktig del av företagets leanarbete. Från vänster: Mikael Nilsson, marknadsansvarig, Annelie Harrysson, produktionsansvarig och Carl-Johan Callberg, teknikansvarig. Foto: Franz Feldmanis

ANALYS. Saab är på god väg att ta över Kockums från tyska Thyssen Krupp. Avgörande för vändningen var att ubåtsingenjörerna lämnade Kockumsskutan och gick till Saab.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här