Fordon

Snöstorm inget hinder för japanska tåg

Genom att strila tiogradigt vatten på rälsen lyckas de japanska snabbtågen hålla tiden även när det faller 125 cm snö på en dag. Foto: JIC
Harutoshi Hayasaka Foto: JIC
RITNING - Så fungerar metoden: Genom att höja upp rälsen skapas en ficka så att mer snö kan lagras vid sidan om rälsen. Ritning: JIC
RITNING: Flödesschema för sprinklersystemet. Ritning: JIC.

De japanska snabbtågen håller tiden även när det kommer 125 cm snö på en dag. -Det gäller att hitta rätt lösningar, säger Harutoshi Hayasaka, teknisk direktör på Japan International Consultants for Transportation.

Publicerad

Han visar olika lösningar på hur snö effektivt kan tas bort från rälsen. Den vanligaste lösningen är att strila tiogradigt vatten på rälsen, men det är bara en av många metoder.

-Vi höjer också upp rälsen så att snön faller ner på sidorna. I området med extremt snöfall lägger vi rälsen på öppna viadukter så att snön faller rakt igenom och ner på marken.

I norra Japan är snön en stor utmaning för tågtrafiken. Men trots att det snöar kan snöa 125 cm på en dag, håller tågen de utsatta tiderna.

Harutoshi Hayasaka har även presenterat den japanska tekniken för representanter på Trafikverket och SJ.

-Det finns absolut saker vi måste ta till oss därifrån. Vi har rätt stora problem med höghastighetståg i Europa eftersom vi behöver sänka hastigheterna mycket under vintern. Många tänker sig att vi kan ta tysk eller fransk standard men det är bara japanerna som har en fungerande trafik vintertid, säger Pär Färnlöf, projektledare för höghastighetståg på Trafikverket.