Fordon

Ska bromsoket sitta framåt eller bakåt?

TEKNIKFRÅGAN. Varför monteras bromsoket olika på bilar? Ny Tekniks läsare löser en fordonsfråga.

Läsarfråga:

Vi har diskuterat på jobbet varför man monterar bromsoket i övre delen bakåt mot kupén på vissa bilar respektive övre delen framåt i bilens färdriktning.

Har det att göra med kylning? Eller beror det på chassikomponenter eller rent av utseendet på bilen när man studerar bromsarna genom fälgen?

Det vore intressant att höra vad personer som är insatta i personbilsutveckling har för åsikter.

Henry Tidstrand, Ljungby

Läsarsvar:

Placeringen av bromsoket är framför allt en fråga om det vi i fordonsindustrin kallar packning. Det handlar om vilket framvagnskoncept man väljer, exempelvis: McPherson eller dubbla länkarmar? Ligger styrväxeln framför eller bakom framaxeln? Är bilen framhjulsdriven eller bakhjulsdriven? Är motorn tvärställd?

Beträffande bromskylning så är det viktigaste att kyla själva bromsskivan. Bromsskivan absorberar klart mer värmeenergi än bromsbeläggen så det är främst bromsskivan som ska kylas.

Kylluftflödet i ett hjulhus är för övrigt mycket svårt att förutse, eftersom det vanligen är kraftigt turbulent. Hur ett bromsok träffas av kylluften beror på hur djupt in i fälgen det är placerat samt på tryckförhållanden under bilen och utefter karossen vid sidan av hjulen.

Man kan alltså inte generellt påstå att en bromsoksplacering framför framaxeln skulle vara bättre än bakom.

Anders N

Här hittar du fler svar på teknikfrågan

Har du själv någon intrikat fråga du funderar på?

Maila till teknikfragan@nyteknik.se eller svara i kommentarspalten nedan. Det är ni läsare som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Har du nya intrikata frågor? Maila till teknikfragan@nyteknik.se