När den fläktkylda Puch Dakota lanserades 1966 var färgen klassisk British Racing Green. Fyra år senare fanns den även i blått.
Det är lätt att slinta med borren och råka trimma sin moppe. Foto: Colourbox
Så här tas kolvbultens låsring bort.
Transmissionen i en Puchmotor från sent 1950-tal.
”Stryk på olja eller fett när cylindern monteras” är uppmaningen i reparationshandboken.
Detajerna i mopedens bakstötdämpare och swinggaffel.
Den som mekar med mopedmotorer måste vara försiktig för att inte av misstag göra något olagligt. Alla prestandahöjande åtgärder är klart kriminella. Här är tipsen som hjälper dig att inte bryta mot lagen.
Slipa inte ner topplocket några millimeter. Det ökar kompressionen och höjer motorns effekt.
Att fila ner ett fem millimeters djupt jack i kanten på kolven ger visserligen lite bättre fart, men ökar samtidigt bränsleförbrukningen.
En kvadratcentimeter stor spalt i nedre delen av kolvväggen ger lite större mängd bränsleblandning att omvandla till rörelseenergi. Men polisen blir inte glad om han upptäcker det.
Att borra upp insugningsröret är även det ett lagbrott.
Visserligen är det möjligt att byta bakdrevet till ett med färre kuggar. Då går moppen snabbare på plan mark och i nedförsbackar. Men ack vad segt det blir i motluten.
Den som tar bort insatsen ur avgasröret kommer inte bara att överträda hastighetsgränsen för mopeder. Han blir även en bullerterrorist.