Fordon

Scanias vd: ”Vi ska nyttja tillfället för att ställa om”

Henrik Henriksson, vd för Scania, gästar Ny Tekniks podd Allt du behöver veta om ny teknik. Foto: Per Danielson
Henrik Henriksson, Scania Group. Foto: ANDERSSON URBAN/ Aftonbladet / IBL Bildbyrå
Scania i Södertälje. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Scania i Södertälje. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Scanias hyttfabrik i Oskarshamn. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Efter tre veckors stillestånd trycker Scania försiktigt på startknappen i nästa vecka. Men coronakrisen kommer att bli kännbar för företaget. Samtidigt finns det vissa FoU-områden vd Henrik Henriksson försöker att freda så långt det är möjligt.

Publicerad

Fordonsbranschen har drabbats mycket hårt av coronapandemin. Som verkställande direktör för buss- och lastbilstillverkaren Scania har Henrik Henriksson fått se hur ett finansiellt lysande 2019 snabbt förvandlades till ett nattsvart 2020 – även om tecknen på inbromsning började synas redan sista kvartalet i fjol.

Produktionen har nu stått i princip helt still i över tre veckor. Tiotusentals har permitterats och konsultavtal satts på paus.

Henrik Henriksson, Scania Group. Foto: ANDERSSON URBAN/ Aftonbladet / IBL Bildbyrå

– Jag var med vid finanskrisen 2008–2009 och lärde mig en hel del. Men det här är en annan typ av kris. Generellt är vi konstant förberedda på förändringar. Marknader kan stängas ner, leverantörer gå i konkurs, nya tullregler införas. Vi har i vårt dna att vi ska kunna hantera kriser rätt bra.

– Men att vi skulle behöva stänga ner totalt hade jag inte ens på min karta, säger han i senaste avsnittet av Ny Tekniks podd Allt du behöver veta om ny teknik som släpps på fredagen.

Uppkopplade fordonen visade vartåt det barkade

Att coronaviruset skulle utvecklas till en fullskalig pandemi började stå klart för honom i början av mars. Scania har till exempel ett par hundra tusen uppkopplade fordon världen runt. Antalet körda kilometer i Kina började minska i dramatisk takt.

Det var vid ett Scanias måndagsmöten för de 35 högsta cheferna som det plötsligt stod klart att något måste göras. Att leverantörer i Kina påverkades initialt gick att hantera. När restriktionerna spred sig till norra Italien och slutligen Frankrike blev det för mycket. Maskineriet behövde stoppas.

– Vi hade trots allt ett par veckors förberedelsetid för att göra det under någorlunda ordnade former, säger han.

Henrik Henriksson tycker att företaget har hanterat nedstängningen bra och är imponerad av de anställda som verkligen har lyft sig ett snäpp, tycker han. Informationsspridning har varit en nyckel.

– Scania bygger sitt ledarskap på delegerat ansvar. Vi ger folk förtroendet att köra sin egen verksamhet. Får man information i tid kan man agera snabbt. Det räddade mycket av situationen i början, säger han.

Scania i Södertälje. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Produktionen startar i mitten av nästa vecka

Men nu är företaget på väg in i en fas där verksamheten ska starta igen. För två veckor sedan hade företaget 430 leverantörer som inte kunde leverera. Nu är de nere på ett "nolläge". Ansatsen är att starta den europeiska produktionen under tisdag och onsdag i kommande vecka.

– I början kommer det att handla om att testa systemet. Funkar logistiken? Är vår personal frisk? Hur hanterar vi säkerhetsaspekterna med tanke på skyddsutrustning? Det kommer inte innebära normalläge. Men det är en viktig signal till våra underleverantörer, säger Henrik Henriksson.

Förhoppningen är att personalen ska kunna jobba ett par tre dagar per vecka under maj månad. Hur efterfrågan ser ut under sista halvåret är fortfarande högst oklart. Han tror inte att Scania har gått upp i full produktion under detta år jämfört med innan krisen.

– De uppkopplade fordonen i södra Europa rullar 35 procent mindre än innan krisen. Det är en tidig varning för var efterfrågan kommer att hamna, säger han.

Scania i Södertälje. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Elektrifiering och självkörande fordon är fredat

Fokus just nu ligger på att stärka kassaflödet. Investeringar kan behöva skjutas upp, kunder få hjälp med sin finansiering. Det handlar knappast om att rekrytera mer folk utan om att försöka behålla dem som är kvar.

Företaget kommer också att behöva se över sin prioritering av projekt inom forskning och utveckling, fou.

– Det gör ont. Vi är ofta det företag som investerar mest i förhållande till omsättningen inom industrin. Vi vill behålla det försprånget. Då är det svårt att börja stryka. Vår ambition är att hålla i.

Scania har dock redan tagit beslut om att freda vissa fou-områden. Där rullar verksamheten på med femdagarsvecka. Det handlar om elektrifiering, självkörande fordon och alla investeringar som är kopplade till hållbarhetsportföljen, till exempel förnybara bränslen. Ytterligare ett handlar om jobbet att städa upp produktkostnaden efter lanseringen av det nya lastbilsprogrammet i fjol.

Scanias hyttfabrik i Oskarshamn. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Dessa tre saker önskar sig Henrik Henriksson nu

På frågan vilka tre saker han önskar sig just nämner han först och främst ett bättre informationsläge. Hur kommer framtiden att se ut? Vilka milstolpar inom återhämtningen väntar?

Punkt nummer två är att Scania i återstarten gör hållbara planer utifrån syftet att driva skiftet mot hållbara transporter.

– Vi ska nyttja tillfället för att ställa om. Det gäller att ta chansen, inte bara i Sverige utan globalt, säger han.

Som punkt nummer tre väljer han en återgång till fortsatt tillväxt. Företaget har ökat sin omsättning med 50 procent och lönsamheten med 70-80 procent på bara fyra år. Det ger möjlighet att bygga ny kompetens och utveckla nya affärsmodeller.

– Det offensiva spelet är roligare än det defensiva som vi håller på med nu, säger Henrik Henriksson.

Vad anser Scania-vd:n om bränsleceller? När får vi se den första batterielektriska lastbilen på vägarna? När byggs den sista förbränningsmotorn? Och vilka ”alternativa fakta” om biobränslen anser Henrik Henriksson är spridda i Europa? Hör honom utveckla dessa ämnen i Ny Tekniks podcast.

Nyfiken på Ny Tekniks podcast?

Prenumerera genom att följa länkarna nedan till den plattform du föredrar.

Podcast Apple-enheter

Spotify

Acast

Google Podcasts

Pocket Casts