Fordon

Sandwichplåt lätt alternativ i bilindustrin

Plåt och polymerer i en sandwichkonstruktion är en lösning för lättare bilar som ståljätten Thyssen Krupp ska erbjuda.

Publicerad

I höst ska företaget bygga en pilotanläggning i Dortmund där sandwichplåten så smått ska börja rulla fram 2013, för att året därpå kunna komma upp i större volymer.

Plåten består av tunna stålplåtar med ett mellanskikt på 0,4 till 1 mm tjock polymerkärna.

Styvheten på sandwichplåten kan regleras beroende av polymerfyllningen. Den totala tjockleken ska endast vara något större än för konventionell bilplåt, skriver tidningen VDI Nachrichten.

Den nya kompositplåten blir en tredjedel så tung som vanligt plåt. Jämfört med aluminium är plåten högst 10 procent tyngre, men 30 procent billigare.

Thyssen Krupp tänker sig att det största intresset finns hos tillverkare av medelstora bilar i mellanprisklassen.