Fordon
Säkrare resa när Europa samordnar trafikinfo
Här är vägarna där förare snart får information om halka och hinder.Samma system ska användas i alla länder från 2015.
Det är över 20 EU-länder som vill införa nya harmoniserade elektroniska informationstjänster som ger varje enskild förare bättre information om trafikläget på EU:s mest trafikerade vägar. Dessa informationstjänster ska varna föraren i realtid om farliga förhållanden på vägen, till exempel halka, och ge vägledning om bästa vägval.
Vägoperatörer erbjuder redan i dag elektronisk information till förarna.
Förra året kom 22 EU-länder inom projektet Easyway överens om vilka informationstjänster som kan erbjudas och att harmoniserade tjänster ska erbjudas till fordonen. Därmed blir det för första gången möjligt för en lastbil eller personbil att åka genom flera länder och få tillgång till samma informationstjänster överallt.
Förare kan dessutom före resan via internet hämta information om trafikläget för alla berörda vägar. Denna information är sedan också tillgänglig i fordonet via radionät (RDS), appar via mobilnät och variabla skyltar längs vägen.
Tidigare i år har över 20 länder upprättat statliga planer för åtta högtrafikerade vägkorridorer med harmoniserade tjänster runt om i Europa. Ansökningar om EU-bidrag inlämnades i våras. Korridorerna ska vara i drift 2015, enligt planerna.
Sverige, Finland, Norge, Danmark och fem delstater i norra Tyskland har etablerat projektet Next-ITS, för en vägkorridor som omfattar 5 100 kilometer.
Avsikten är att EU ska delfinansiera de åtta korridorerna med upp till 20 procent. Arne Lindeberg på Trafikverket bedömer att det slutliga beskedet om EU-stödet kommer i höst.
– Min bedömning är att Sverige kommer att fullfölja sina planer även om vi inte får något bidrag från EU. Vi kommer att säkerställa att vår svenska lösning passar ihop med informationstjänster från andra EU-länder. De nordiska länderna har redan beslutat att fortsätta samarbetet. Men omfattning och organisation beror på om vi får EU-stöd eller inte, säger han.
Om EU-bidragen uteblir är det sannolikt att merparten av de ingående europeiska projekten genomförs. Men korridorerna som sådana kommer inte att etableras, menar Arne Lindeberg.
Jonas Sundberg, konsult hos Sweco, som deltar i projektledningen för Next-ITS, menar att intresset för att fullfölja korridorprojekten är stort hos deltagarländerna.